I Hurdalserklæringen skriver den nye regjeringen at den vil gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Regjeringen ønsker å bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy.

Dette får Christina Bu i Elbilforeningen til å reagere.

–Jeg håper dette er en feil, ellers så blir jeg forbanna. Hvis det her er snakk om biodrivstoff, så er dette en svekking av klimamålene. Og dette er et klimamål som vi ligger godt an til å klare, sier Bu.

Hun håper det er en feil som den nye regjeringen vil rette opp.

Dyrt blir dyrere

AP/SP-regjeringen ønsker å sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600 000 kroner ved kjøp av nye elbiler. Det nevnes ikke når dette vil innføres.

Hvis det innføres 25 prosent moms på beløpet over 600.000 kroner, vil for eksempel en fullutstyrt BMW iX med største motor og batteripakke til omkring 900.000 kroner, få påslag av moms på 75.000 kroner.

–Det står i partiprogrammene, så det er ikke overraskende at dette kom. Vi mener det er for tidlig å innføre moms nå, og tror heller ikke regjeringen klarer å innføre dette allerede i 2022. Det kan godt utsettes enda ett år, sier Christina Bu.

En Tesla Model X Long Range, som er den billigste versjonen av Teslas store suv, vil få moms på 112.500 kroner som påslag på innstegsprisen på 1.050.000 kroner.

Forbrukerorganisasjonen Naf mener regjeringen viser lovende takter.

-Ap og Sp gir viktige løfter til alle som er avhengige av bilen i hverdagen, og til de som pendler til og fra jobb, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i Naf.

Samtidig håper Skjøstad at endringene ikke kommer for raskt.

–At det kommer moms på elbil over 600.000 kroner er som forventet. Vi leser plattformen slik at Sp og Ap ikke vil innføre moms på elbiler utover dette. Det er viktig at momsen ikke kommer på kort varsel, og forventer at Støre-regjeringen viderefører momsfritaket i sin helhet også i 2022, og aller helst i 2023 også, sier Skjøstad i en pressemelding.

Laderutbygging

En videre utbygging av ladenettverk er også viktig, heter det fra regjeringen.

«Sørge for utbygging av et nødvendig antall ladestasjoner for elbil i hele landet. Regjeringen skal som minimum sikre en hurtigladestasjon i kommuner som ikke har dette i dag innen 2023. Vi vil utarbeide en nasjonal ladestrategi hvor Statens vegvesen får en rolle i å planlegge et sammenhengende ladeinfrastrukturnett og identifisere strekninger som trenger statlig drahjelp for å bygge ut ladenettet.»

Videre heter det i erklæringen at regjeringen ønsker å:

«Legge til rette for at det velges fossilfrie kjøretøy i offentlige kjøp av personbiler og mindre varebiler.»

Tirsdag la den avgåtte Solberg-regjeringen frem sitt statsbudsjett, der de også endret på bilavgiftene. Bilavgifter er ikke nevnt i Hurdalserklæringen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tesla Model X.
Tesla Model X. (Foto: Fredrik Bjerknes)