Torsdag sendte bilgiganten Møller Mobility Group ut varsel til sine ansatte om permitteringer. Fredag følger den nest største aktøren på det norske bilmarkedet, Bertel O. Steen opp med å varsle sine ansatte.

– Vi har et viktig samfunnsoppdrag og skal holde hjulene i gang. Samtidig må vi tilpasse farten når store deler av verden rundt oss stenger ned. Vi må derfor bruke verktøy som permittering og kostnadskutt på en fornuftig måte som balanserer dette og sikrer en forsvarlig drift, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Bertel O. Steen varslet fredag alle ansatte om behovet for permitteringer og at det for en stor andel av sine ansatte vil bli benyttet en permitteringsgrad på 50 prosent, avhengig av funksjon og behov. Konsernet har blant annet innført en inndeling av arbeidsstyrken med to skift på verkstedene som går på 14 dagers turnus.

– Det fungerer godt, og setter retningen for hvordan vi mener det er best å gjennomføre permitteringer hos forhandlere. Mange medarbeidere hos forhandler vil derfor bli permittert på 50 prosent basis og vi sørger dermed for at vi opprettholder kapasiteten til å bruke to rullerende skift, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

Også innenfor import, logistikk og administrasjon kommer det permitteringer, slik at en stor andel av konsernets 2400 ansatte vil permitteres i en eller annen grad.

– Med en betydelig andel ansatte permittert på 50 prosent basis sikrer vi at vi opprettholder drift samtidig som vi har fleksibilitet til å justere når situasjonen endrer seg. Målet er at vi skal kunne gjenoppta normal drift og opprettholde flest mulig trygge arbeidsplasser når situasjonen en gang normaliserer seg. Vi mener dette er en forsvarlig måte å handle på både i forhold til ansatte, kunder og de forpliktelser vi har som konsern, sier Bjørn Maarud.

Bertel O. Steen importerer og selger blant annet Mercedes-Benz, Kia, Peugeot, Opel og Citroën i Norge. I 2018 omsatte konsernet for åtte milliarder kroner, og fikk et resultat før skatt på 129 millioner kroner. Resultatet for 2019 er ennå ikke lagt frem.

I tillegg til permitteringer kutter konsernet også kostnader på for eksempel eksterne konsulenter og markedsføring.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den er «utrolig kul» innvending, og nå er elbilen i Norge. Men ingen får testkjøre den
Honda E er Hondas første elbil.
01:08
Publisert: