– Kontantstøtten var ment for dem som virkelig fikk store økonomiske problemer etter at pandemien slo til. Slik var det også for oss i starten, men vi har klart å gjøre endringer og innføre tiltak slik at utviklingen vår er blitt snudd positivt, sier hovedeier i Birger N. Haug, Carl-Einar Haug. Det føles derfor mest riktig at pengene kommer andre, som har store problemer, til gode, sier Carl-Einar Haug i en melding på selskapets nettsider.

Carl Einar Haug er hovedeier i Birger N. Haug.
Carl Einar Haug er hovedeier i Birger N. Haug. (Foto: Mikaela Berg)

Snudde utviklingen

Han er hovedeier i forhandlerkonsernet Birger N. Haug, som er Norges største Nissan- og Subaru-forhandler, og i tillegg selger Hyundai, MG, Suzuki, Isuzu og Maxus. Selskapet har åtte avdelinger rundt på Østlandet og omsatte i 2019 for 2,12 milliarder kroner, og satt igjen med et resultat før skatt på 60 millioner kroner i fjor. Selskapet har omkring 350 ansatte.

Birger N. Haug ble som mange andre hardt rammet av koronakrisen i mars og i den forbindelse mottok selskapet 1,9 millioner kroner i kontantstøtte fra staten. Tall fra Skatteetaten viser at omsetningen i mars gikk ned fra 211 millioner kroner i 2019 til 183 millioner kroner i år. Resultatprognoser som ble utarbeidet på det tidspunktet viste at selskapet i 2020 ville få et betydelig underskudd.

Selskapet skriver at utviklingen frem mot sommeren har vært bedre enn forventet, og resultatene er nå positive og betydelig bedre enn den negative prognosen for året. Derfor har selskapets styre besluttet å betale pengene tilbake.

Birger N. Haug betaler tilbake kontantstøtten fra mars etter at de selger flere bruktbiler og mer av elbilen MG ZS.
Birger N. Haug betaler tilbake kontantstøtten fra mars etter at de selger flere bruktbiler og mer av elbilen MG ZS. (Foto: Gunnar Lier)

Bruktbilrekord

Det er spesielt bruktbilsalget som bidrar til at omsetningen ser ut til å bli ikke så langt bak fjoråret.

– Vi satte antallsmessig all-time high-rekord for bruktbilsalg uansett måned i juli, sier styreleder Birger Skjellvik til bransjenettstedet Bilnytt.no.

Registreringstallene for juli viser en solid oppgang for nybilsalget i Norge, i tillegg til et stort antall eierskifter, som indikerer at det er god fart i bruktbilsalget.

Les mer om bilsalget i juli her: Mercedes i hælene på Audi

– Det er ikke langt bak fjoråret – det skyldes naturligvis bruktbilsalg og servicemarkedet, samt at vi har fått et nytt merke i porteføljen som blir et rent tilskudd, sier Skjellvik til Bilnytt.

Selskapet selger det nye kinesiske elbilmerket MG, som det er registrert nesten 1200 eksemplarer av i Norge hittil i år.

–Hvis situasjonen hadde forblitt så ille som den var, da hadde vi fortjent støtten. Men moralsk er det ikke riktig å ta imot kontantstøtten når vi ikke behøver den, sier styreleder Birger Skjellvik til BilNytt.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.