For en del år siden var begrepet «peak oil» heftig debattert. Mange mente at toppunktet for verdens oljeproduksjon snart ville nås. Etter de siste årenes kraftige fall i oljeprisene har det vært stille på «peak oil-fronten».

Nå snakkes det derimot stadig oftere om «peak car», tidspunktet der et lands, eller hele verdens, bilbruk når sin topp.

Skal vi tro storbanken Bank of America så kan toppen allerede være nådd, skriver Business Insider.

I en fersk rapport forsøker banken seg med spådommer rundt kreftene som styrer innovasjon og teknologiutvikling.

Spesielt trekker banken frem transportsektoren der en markedsandel til en verdi av 608 milliarder dollar er moden for disrupsjon fra den raskt voksende delingsøkonomien.

– Vi er i ferd med å nå «peak car» i mange utviklende økonomier. Transport er dyrt og ineffektivt, og gjør sektoren moden for disrupsjon, skriver storbanken ifølge Business Insider.

Ikke uten kamp

Det vises blant annet til at bilene i USA i gjennomsnitt står uvirksomme 95 prosent av tiden, noe Bank of America kaller «enormt» for et land med 112 millioner registrerte kjøretøy. Men ifølge rapporten vil det kreve mer «enn et Uber» å frigjøre disse «sovende» bilene slik at de blir en del av økonomien.

Storbanken peker på flere områder utenom taxiselskapet Uber som vil bidra til disrupsjonen av transportsektoren: At bilistene tar med ekstra passasjerer på hele eller deler av strekningen, bildeling, og sykkel-deling. I Norge har vi for eksempel allerede bildelingsordningen Nabobil med 50.000 registrerte brukere og Oslo kommunes bysykkelprosjekt.

Sykling kan bli en erstatning for bilkjøring fordi i USA er rundt 40 prosent av alle bilturer kortere enn to miles (i overkant av tre kilometer) tilsvarende en sykkeltur på rundt 20 minutter. Og med elsykkelens inntog, blir en overgang fra bilkjøring enda mer sannsynlig.

Men Bank of America konkluderer med at det ikke vil skje uten kamp fra en mektig bilbransje når nye selskaper forsøker å trenge seg inn på deres marked.

Har Kim (32) kommet i bedre form av elsykling?
Episode 2: Påmelding. DN følger Kim Finseth (32) gjennom ett år mens han trener seg opp til Birkebeinerrittet 2017 - på elsykkel.
05:13
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.