Stadig nye forretningsmodeller dukker opp i bilbransjen, og de tradisjonelle bilforhandleren kaster seg med. I 2018 ble selskapet Imove etablert i Bergen. Forretningsideen til mobilitetsselskapet er å la kunder abonnere på elbil uten bindingstid og gi dem tilgang til «hyttebil» når bybilen ikke strekker til. Bilforhandleren Frydenbø bil as i Bergen var hovedeier i Imove, sammen med gründerne.

Nå kommer også bilforhandlergruppen Hedin Automotive inn som medeiere.

– Vi går inn med både penger og andre ytelser for å skalere og hjelpe dem ut i verden, sier Stig Sæveland, administrerende direktør i Hedin Automotive.

- Utrolig spennende

Imove tilbyr bilabonnement for både forbruker- og næringsmarkedet. Selskapet leverer også infrastrukturen bak tjenesten. I fjor høst lanserte bilprodusenten Toyotas norske organisasjon abonnementsløsningen Kinto Flex. Bak denne løsningen ligger teknologien fra Imove. Nå ønsker selskapet skal ta steget ut internasjonalt.

– Som oppstartsselskap med store ambisjoner er vi utrolig glade for å få Hedin inn på eiersiden. Hedin vil være en katalysator for videre vekst og ekspansjon for oss, og kommer inn med verdifull kompetanse på bil, bransjen, skalering og kundeinnsikt. Særlig mulighetene som ligger i deres internasjonale tilstedeværelse, er utrolig spennende, sier medgründer og leder i Imove Hans Kristian Aas.

Gründerne Hans Kristian Aas og Gunnar Birkenfeldt i iMove har omkring 80 biler og 300 sparkesykler leid ut i Bergen, Oslo og Stavanger.
Gründerne Hans Kristian Aas og Gunnar Birkenfeldt i iMove har omkring 80 biler og 300 sparkesykler leid ut i Bergen, Oslo og Stavanger. (Foto: Helge Skodvin)

Hedin Automotive eier Bavaria, som er Nordens største BMW-forhandler. I tillegg utvidet de nylig sin virksomhet ved å kjøpe to bilforhandlere i Sveits. Det gjør svenskeide Hedin Group til et av de største privateide bilkonsernene i Europa, og representerer i overkant av 30 bilmerker fra 123 forhandlere i fire land.

– Hedin skal være overraskende annerledes og merkbart bedre. Det innebærer at vi må posisjonere oss for fremtidige kundeønsker og -preferanser. Verden endrer seg fort, og det gjelder også tradisjonelt eierskap og bruk av bil. Vi opplever at dagens modell utfordres og at etterspørselen av bærekraftige mobilitetsløsninger øker. Vi må sørge for å sitte i førersetet slik at vi er relevante for kunden også i morgen, sier Sæveland i Hedin.

Mager omsetning

Nå går Hedin Automotive inn på eiersiden i Imove, og investerer dermed i abonnementsbasert mobilitet. Likevel er ikke Hedin-sjefen sikker på om de kommer til å lansere noen abonnementsløsning for sine egne kunder.

– Akkurat det vet vi ikke, men det er en mulig vei i fremtiden. Abonnement er sånn sett interessant, men Imove er også gode på flåtestyring. Det er viktig å være gode på det i fremtiden, sier Sæveland.

Hedin kan også få tilgang til en resultatbasert eierandel knyttet til oppskalering av Imove i markedene Hedin opererer. Imove har de siste ukene hentet inn totalt 20 millioner i vekstkapital, ti av dem fra Bergensselskapet DSD som blant annet eier busselskapet Tide.

Imove omsatte kun for 186.000 kroner i oppstartsåret 2018, men investorene har tro på selskapet.

– Vi går inn for å tjene penger, sier Sæveland.

Hedin hadde tidligere også en eierandel i Nabobil. Bildelingstjenesten ble kjøpt opp av den amerikanske bildelingsgiganten Getaround for 105 millioner kroner sommeren 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.