– Ja, det er «back to the roots». Jeg kom til Norge etter at BMW hadde kjøpt Rover, for å finne ut om det var noen vits å satse på Land Rover her, sier Marius Hayler.
Den erfarne bilmannen med bakgrunn fra BMW, Volvo, Møller og Bertel O. Steen tar i oktober over som sjef for den norske Jaguar og Land Rover-importøren. Det er det danske selskapet British Car Import som har agenturet for merkene i Norden, men det har ikke vært noen sjef over den norske virksomheten på noen år.
– Hvor viktig er det at selskapet har en norsk sjef?
–Det var et ønske både fra forhandlerne og fabrikken med en sterk norsk importør. Det norske markedet er såpass langt fremme på miljøteknologi og mange fabrikker har vært her på besøk for å lære. Skal man lede en slik organisasjon, er det kjekt å være tett på, og ikke sitte i et annet nordisk land, sier Hayler.
Mindre organisasjon
Like før jul i fjor forlot Hayler stillingen som sjef for alle forhandlerne til Bertel O. Steen, en jobb som har hatt stort gjennomtrekk de siste årene. Han mener den største forskjellen fra sin tidligere stilling er størrelsen.
– Antall ansatte er selvsagt mye lavere. Men endringer i bransjen er viktige. Før var forhandlerne og importøren de to aktørene på banen. Nå er det tre aktører. Fabrikkene kommer mer på banen, og jeg tror det er en fordel å ha erfaring fra både importør- og forhandlersiden, sier Hayler.
2018 ble et vendepunkt for Jaguar og Land Rover i Norge, da de fikk elbilen Jaguar I-Pace på plass. Jaguar-registreringene økte fra knappe 300 i 2017 til 1360 i 2018. Hittil i år har tallet økt videre til over 2500 biler, og leveringene er fremdeles bra.
Flere elbiler
– Det kommer jo flere elektriske modeller også fra Land Rover, men alle får jo elbiler nå, så det er et must. Vi har fått mange nye kunder og jeg tror de har høye forventninger når de kommer inn til de fine lokalene til forhandlerne. Nå er hovedfokus på at vi må levere på disse forventningene, sier Hayler.
Tidligere i år uttrykte Jaguar-organisasjonen et mål om å selge 4000 biler i år, noe som vil bringe det britiske merket langt oppover på salgsstatistikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.