For fem år siden gikk den norske Hyundai-importøren med et dundrende underskudd på 117 millioner kroner. Tidlig i 2014 ble Thomas Rosvold ansatt som administrerende direktør, og siden har tallene tatt seg betraktelig opp.

I fjor solgte Hyundai 3815 biler og omsatte for 915 millioner kroner. Det er en økning på 37 prosent fra året før. Resultatet før skatt endte på drøye ti millioner kroner.

– Er det du eller elbilen som har reddet Hyundai i Norge?

– Tilgang til nullutslippsmodeller er en vesentlig forutsetning, samtidig som vi har fått god effekt av det arbeidet vi startet med i 2014–15 med å tilpasse driften og restrukturere forhandlernettet. Vi hadde et høyt kostnadsnivå som tok høyde for et helt annet omsetningsnivå enn vi hadde. Nå er vi riktig rigget. Valutaeffekt spiller en rolle, men det er klart bilmiksen også spiller inn. Det er beinhard konkurranse om fossile biler, og nesten ikke penger å tjene på det, sier Thomas Rosvold.

«Nye og innovative modeller»

I resultatrapporten skriver Hyundai «Salgsvekst er i stor grad knyttet til introduksjon av nye og innovative bilmodeller som er tilpasset det norske avgiftssystemet for bil. 2017 var positivt i så måte med det første fulle året med salg av elektriske biler i Norge for Hyundai, samt at selskapets neste generasjon elektriske modell Kona ble presentert høsten 2017 med mulighet for reservasjon av bilen med levering 2018/2019.»

På registreringsstatistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken utgjør elbil-modellen Ioniq nesten halvparten av bilene Hyundai registrerte i fjor.

Denne trenden kommer neppe til å gi seg i år. I august starter leveringen av Hyundais neste elbil, Kona, på det norske markedet, en bil som var en suksess allerede lenge før prisen var kjent.

– Omsetningsveksten vil fortsette. Det blir en stor andel elbiler som kommer og det vil øke kraftig fra august. I tillegg er det et noe hyggeligere bilde på valuta nå, sier Rosvold.

Hyundai Kona electric ble presentert i Genève i år.
Hyundai Kona electric ble presentert i Genève i år. (Foto: Embret Sæter)

Ny elbil

Over 20.000 nordmenn viste sin interesse for Hyundais kommende elbil da selskapet åpnet for registrering høsten 2017. Bilen ble vist første gang i Genève i mars i år. Etter at bestilling av Kona ble åpnet i slutten av mai, har over 7000 kunder valgt å bestille den nye elbilen. Dermed ligger det an til lang leveringstid for eventuelle kunder som bestiller nå.

– Det er symptomatisk for markedet, det er foreløpig begrenset produksjon av nullutslippsbiler. Skal Norge få flere elbiler, må det gå ut over noen andre. Det er samtidig viktig å få med seg den økte globale etterspørselen etter elbiler. Det hadde vært fint å få ubegrenset tilgang til elbiler, men slik er det ikke, sier Rosvold.

I midten av juli har Hyundais europeiske hovedkontor lansering av elbilen Hyundai Kona og hydrogenbilen Nexo for internasjonal presse i Oslo. Også sistnevnte er en bil Rosvold har tro på.

– Interessen for hydrogenbiler er vesentlig større nå enn tidligere, det er en modning på gang i markedet, så spørs det når infrastrukturen kommer etter. Hydrogen blir neppe like stort som elbil, men jeg tror det blir et hyggelig supplement, sier Rosvold.(Vilkår)

Det finnes ikke noe alternativ til BMW i8
Den spektakulære BMW i8 Roadster er så spesiell at den ikke har noen konkurrenter.
02:32 Min
Publisert: