Onsdag skrev DN om Bilia-sjef Frode Hebnes som sier bilforhandleren ser en økning i kunder som bytter ut elbilen med en «fossilbil».
– Vi opplever et klart økende antall Tesla som innbyttebiler. Dette er kunder som nå i 2019 kjøper nye både diesel og plugin-hybrider hos oss, sa Hebnes.
Han knytter dette til de negative effektene han mener elbil-boomen i Norge har, som manglende ladestasjoner og at elbilene ikke alltid tilfredsstiller de norske kundenes praktiske behov.
En som tidligere kjørte Tesla, som nå har byttet til en ladbar hybrid, er Per Terje Lænn.
– Ingenting av det vi har hatt kan måle seg med kjørbarheten til den Tesla S85D vi kjørte 80.000 kilometer. Mangel på tillit til Teslas organisasjon i Norge og på softwareutvikling gjorde at vi ikke fortsatte med dem, skriver Lænn i en epost til DN.
Tesla har slitt med verkstedkapasiteten og lange servicekøer i Norge. Forrige helg var Tesla-sjef Elon Musk i Norge for å se på forbedringer på servicesiden.
Vil ha firehjulstrekk og komfort
Lænn kjører nå den ladbare hybriden Audi Q7 E-tron, men savner elbilen. Han vurderer alle de nye modellene som kommer på markedet.
– Hadde det vært et verdig alternativ tilgjengelig til Tesla for 12 måneder siden hadde vi fortsatt kjørt elbil. Med verdig tenker jeg i første rekke firehjulstrekk, skikkelig lys, rekkevidde og komfort, skriver Lænn.
Som DN skrev i januar, sier Tesla at servicekapasiteten nå er kraftig rustet opp – samtidig som den etterspurte Model 3 kommer til Norge.
Tesla opplyser til DN at den norske avdelingen har ansatt mer enn 360 nye kolleger på serviceteamet i 2018, det er en dobling av avdelingens størrelse.
– Jeg håper Tesla forbedrer seg slik at de kan være en aktør i fremtiden også. De har jo virkelig rotet kraftig opp i fossilverdenen, sier Lænn.
«Mer enn jeg trodde»
Bilia-sjef Hebnes' elbil-utsagn i DN har skapt stort engasjement. I en uhøytidelig meningsmåling på Facebook-siden til Teslanytt onsdag hadde 550 personer svart etter omkring syv timer.
Nesten 20 prosent, rundt 100 personer, sier at de selv har, eller kjenner noen som har byttet fra Tesla til fossilbil eller hybridbil. Administrator for siden er overrasket over det høye tallet.
– Ja, det var mer enn jeg trodde. Spesielt i en Tesla-gruppe. Skulle tro at mange som bytter melder seg ut av en Tesla-gruppe når de går over på et nytt merke, men tar sikkert feil der, skriver Jim Roger Johansen, eier av Teslanytt i en melding til DN.
I kommentarfeltet under meningsmålingen oppgir flere at de har skiftet ut Teslaen sin, ofte av praktiske og økonomiske årsaker. Eller at de venter på en ny Tesla Model 3.
Kjenner seg ikke igjen
I leasingbransjen ser de foreløpig ikke noen tegn til at folk går den veien Bilia-sjefen har sett.
– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i det. Men nå driver vi med næring, og der henger det veldig etter på elbil. Inntil 2018 har det stort sett vært plugin og fossil, men nå har vi fått voldsomt store ordrereserver på elbil, sier Haakon J. Marthinsen, leder for biladministrasjonsselskapet Autolease i Norge.
Autolease har i dag en bilflåte på omkring 40.000 næringsbiler. Andelen elbil inkludert hybrider for nye bestillinger ligger på drøye 19 prosent, opplyser Marthinsen.
– Så dere har ikke kunder som i dag har elbil, men ønsker å gå tilbake?
– I Autolease har vi ikke registrert noen trend der mange går tilbake til fossilbil, men det er også litt tidlig å konkludere, da det er først i 2018 vi har sett et klart trendskifte, sier Marthinsen.
Elbilandelen i det norske markedet økte med 50 prosent i fjor til 31,2 prosent.
Økende elbilandel
Den samme erfaringen har konkurrenten Leaseplan som i tillegg til næringsbiler også administrerer biler for privatpersoner.
– Vi har ikke så mange elbiler til private kunder foreløpig. Til offentlige etater har vi levert en god del elbiler og de er fornøyde, men det er mer Nissan Leaf og Volkswagen E-Golf, og ikke Tesla, sier Anders Ree-Pedersen, administrerende direktør i Leaseplan.
Selskapet har per i dag en elbilandel på 12–13 prosent. Men dette tallet kommer til å øke betraktelig i tiden som kommer. For biler i bestilling er elbilandelen på 35 prosent.
– Problemet er tilgangen på biler. Vi har bestillinger på hele spekteret av modeller, men det kunne vært enda flere hvis det var bedre leveringskapasitet, sier Ree-Pedersen.
Registreringstallene for personbiler hittil i år, viser en elbilandel på over 37 prosent, til tross for lange leveringstider og ventelister for mange elbilmodeller.
Businessverdenens svar på Donald Trump, sier DNs kommentator om Elon Musk.
Hør fersk DN-podkast om Tesla og Musk her, i Itunes eller på Spotify:
.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.