Tirsdag bekrefter Volkswagen AG at man fremover stenger aktiviteten midlertidig på flere av Volkswagen-konsernets fabrikker.
– Vi har foreløpig ikke fått full oversikt over hvordan dette påvirker enkeltkunder i vårt marked. Vi kommer fremover til å kartlegge dette og følge opp hver enkelt kunde som kan oppleve forsinkelser. Vi har biler på lager i Norge og biler produsert og på vei til Norge, og slik situasjonen er nå kan disse utleveres som planlagt via forhandlerapparatet vårt, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller as i en pressemelding.
Dette går ut over produksjonen til flere merker som selges i Norge; Volkswagen, Audi, Skoda, Seat og Volkswagen Nyttekjøretøy. Beslutningen fra Volkswagen-konsernet begrunnes med tilgangen til deler, i tillegg til at Volkswagen-konsernet ønsker å bidra til å hindre spredning av viruset ved å stanse fabrikkene. I utgangspunktet er varigheten på tiltaket to uker.
– Situasjonen er uoversiktlig, men vi lover kundene våre en så god oppfølging som mulig hele veien. Samtidig har vi satt inn flere tiltak som gjør at vi kan opprettholde drift i forhandlerapparatet vårt, hvor deler av virksomheten er definert som samfunnskritisk av norske myndigheter, sier Hekneby.
Svikt i etterspørsel
– Covid-19-krisen påvirker bilselskaper på to måter. For det første blir deletilgangen endret når kritiske deler blir mangelvare. For det andre, og det er mer alvorlig, etterspørselen etter nye biler tørker inn i de store markedene når kundene går en usikker økonomisk fremtid i møte, og prioriterer annerledes i hverdagen, sier David Leggett, i analyseselskapet GlobalData.
Han viser til at mer normale svingninger i etterspørselen reguleres med å kutte ut noen skift, men når fabrikkene nå stenges midlertidig har det større konsekvenser.
Mye avhenger av hvordan økonomien reagerer på krisen de neste ukene, og om myndighetenes tiltak og hjelp mot krisen kan gjenopprette allerede svekkede tilliten blant forbrukere og næringsliv, sier Leggett.
Flere europeiske bilfabrikker er stengt allerede eller skal stenge innen kort tid. Det gjelder blant andre de franske produsentene Renault og PSA. De fleste italienske produsentene, som Lamborghini, Ferrari og FCA er også ute av drift. Tirsdag ettermiddag kom også Ford og Daimler som lager Mercedes med melding om at de stenger alle sine fabrikker i Europa. Toyota stenger sin fabrikk i Frankrike, og det samme gjør Nissan i Storbritannia.
Hvordan etterspørselen etter biler påvirkes av koronasituasjonen er ennå ikke helt klar, men i Kina falt bilsalget i februar med 80 prosent. Foreløpige tall for mars viser at registreringene i Norge har falt med nesten 30 prosent. Bilproduksjonen i Kina er for øvrig i ferd med å komme opp igjen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.