– Det er en kjent sak at retail generelt nå utfordres av e-handelsløsninger, men det er trolig betydelige forskjeller innenfor retail. Det man ser innen sport og sko, der folk prøver i butikken, og handler på nett, skjer ikke i bilbransjen. For vår del er det motsatt. Utvelgelsen skjer gjerne i stor grad på nett, men transaksjonen skjer på den tradisjonelle måten, sier Frode Hebnes.

Han viser til de dramatiske konsekvensene av konkurransen i sportsbransjen, der Gresvig nylig gikk konkurs, og XXL sliter.

– Nettsalg av bil har ikke løsnet hverken for nye eller brukte biler, er vår erfaring. Transaksjonen skjer ikke her. I fjor solgte vi samlet sett over 10.000 brukte biler i Norge, av disse ble kun 98 biler kjøpt på bilia.no kontant eller med finansiering. Dette er på samme nivå som 2018 hvor volumet var på 103 biler, sier Hebnes.

–Hvorfor er det slik?

–Det er tunge kapitalvarer og kompliserte produkter. I tillegg har bilbransjen tatt store steg innen kundetilfredshet. Bilbransjen er best av alle bransjer på Norsk kundebarometer, for eksempel. Så uavhengig av merke, er opplevelsen kundene får hos en bilforhandler, trolig god.

Les resultatene fra Norsk kundebarometer 2019: Tesla dumpes av kundene dn+

Mindre vellykket

Sommeren 2017 startet Bilia opp med en egen bruktbilportal der de gjorde det mulig å gjennomføre hele bilhandelen via nettsidene. Suksessen har latt vente på seg.

–Det tikker ut omkring to biler i uken. Det er pluss/minus en prosent av totalsalget vårt, selv om vi tilbyr hjemlevering og kunden har styrkede rettigheter med 14 dagers angrerett, sier Hebnes.

Da tjenesten startet opp håpet Hebnes på å selge 500 biler via nett det halve året, og at han ville betegne et salg under dette nivået ville som mindre vellykket.

– Det handler om timing, sier Hebnes, som ser for seg at andelen bilsalg på nett vil ta seg opp.

– Men når skjer det? Det er spørsmålet. I 1999 var jeg med Volvo og satte opp den første bilkonfiguratoren på nett. Vi trodde da at e-handel kom til å ta av fort. Hadde jeg satt penger på at det kun ville være ett prosent 20 år etter, hadde jeg vært rik nå, sier Hebnes.

Tjener på bruktbil

Det børsnoterte svenske bilkonsernet Bilia selger i Norge bilmerkene BMW, Mini, Volvo, Toyota og Lexus. Forhandlerkjeden er med en omsetning på over syv milliarder kroner, en av de virkelig store aktørene i den norske bilbransjen.

Vi i Norge holdt et resultatnivå på linje med året før, men vi hadde et resultatdropp på nye biler. Med kun BMW i3 som elbil, hadde vi en klar tilbakegang på nye biler, men vi klarte å hente det inn igjen på bruktbil og servicemarkedet, sier Hebnes.

Bilia hadde i fjerde kvartal sitt sterkeste kvartal noensinne, og omsetningsøkningen i kvartalet gjorde at helåret endte på 7.526 millioner svenske kroner, som er litt bedre enn året før. Det totale operative driftsresultatet ble 262 millioner svenske kroner, som gir en driftsmargin på 3,5 prosent.

Selv om netthandelsløsningen Bilia lanserte for noen år siden ikke har vært noen stor suksess, så har det skjedd mye med bruktbilsalget. Som mange andre store aktører i bilbransjen har Bilia gjort store grep etter at 2018 viste røde tall i regnskapene. Dette er nå snudd.

– Vi har veldig stort fokus på brukte biler. Vi selger jo primært kun nyere, brukte biler av våre egne merker, man har avviklet å selge videre de andre bilene til profesjonelle oppkjøpere. Nå har vi et eget « Bilia Outlet», samt via auksjonskanalen Autoringen som flere store aktører innen bilbransjen har gått sammen om, der avhendingen til oppkjøpere og bransjekollegaer er profesjonalisert, sier Hebnes.

Etter å ha tapt åtte millioner på dette i 2018, tjente selskapet 41 millioner svenske kroner på bruktbil i 2019.

I år får Bilia flere elbiler fra sine merker. Volvos første elbil, Volvo XC40 Recharge Pure Electric, har Bilia startet salget av nå i januar, og har allerede godt over 500 kundekontrakter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.