– Resultatet er gledelig. Driftsresultatet er 258 millioner, og for femte året på rad har det bygget på seg, sier Frode Hebnes, som er administrerende direktør i Bilia Personbiler as.
Bilia ab er Nordens største bilforhandlerkjede, og i Norge selger selskapet bilmerkene BMW, Mini, Lexus, Volvo og Toyota, fra en rekke lokaler på Østlandet og i Trøndelag. Omsetningen i Norge ble i 2018 på 7,47 milliarder svenske kroner, en økning på 150 millioner fra året før.
Driftsmarginen har økt fra 3,3 til 3,5 prosent, noe som inkluderer tall fra nyervervelsen Bilsalongen i Skien. Bilia-sjefen er godt fornøyd med utviklingen i servicemarkedet, og tjente mer penger både der og på nybilsalget i 2018. Men han er ikke helt uten bekymringer.
Mørke skyer på himmelen
– Den mest betydelige skyen er at Norge er et annerledesland. Vi står i en elektrifiseringstsunami, som nybilsalget påvirkes kraftig av, sier Hebnes.
Han viser til statistikken for nybilsalget, der elbilandelen i det norske markedet økte med 50 prosent i fjor til 31,2 prosent.
Det gjør at elbilandelen i Norge er 15 ganger større enn i Sverige, som har to prosent elbilandel, og 30 ganger høyere enn Tyskland med en elbilandel på ett prosent.
Bilia-sjefen mener det forklarer hvorfor elbiltilbudet henger så langt etter etterspørselen i Norge.
Lange ventetider på de elbilene som finnes, har ført til at prisene på brukte biler som ligger på Finn.no, er høyere enn nybilprisen for flere av elbilmodellene.
– For en moden bransje som bilbransjen, er dette en spesiell situasjon. Vi gråter ikke for vår syke mor, vi er med på det grønne skiftet. Retningen er ikke tema her, men tempoet er litt for høyt i forhold til det bilindustrien er klare for. Det er også et spørsmål om å få på plass ladeinfrastruktur. Det må utvikles slik at bilen man kjøper fungerer, til den bruken man ønsker, sier Hebnes.
Bytter Tesla i dieselbil
Ifølge Bilia-sjefen selger forhandlerkjeden godt med både elbiler, ladbare hybrider og dieselbiler. Han mener det ikke noe som tilsier at om man går over til elbil, så forblir man der. Hebnes sier at de stadig får kunder som bytter inn elbilen og går tilbake til «fossilbil», på grunn av feilkjøp og manglende ladestasjoner.
– Vi opplever et klart økende antall Tesla som innbyttebiler, og dette er kunder som nå i 2019 kjøper nye både diesel og plugin-hybrider hos oss. Dette tror jeg kan knyttes til utfordringene som eksisterer, og trolig kommer til å øke i tiden fremover som følge av økte elbilvolumer, relatert til den eksisterende ladeinfrastrukturen og kundenes praktiske bruk av og behov for bilen, sier Hebnes.
Tapte på bruktbil
Bilia tapte åtte millioner svenske kroner på bruktbil i 2018. Bruktbilmarkedet i Norge har de senere årene vært preget av økt marginpress.
– Vi startet fjoråret med et for høyt bruktbillager, og for mange like biler. Fortsatt har vi et lager som er i overkant, men vi er godt på vei med å krympe dette, sier Hebnes, som ikke er bekymret for leasingbiler forhandleren får igjen i løpet av året.
Som Volvo-sjef Øystein Herland gikk ut med i DN tidligere denne måneden, er også Bilia-sjefen bekymret for at de norske grensene kun er åpne for import og ikke eksport.
– Det er en risiko i dag, at i praksis er Norge en enveiskjørt blindgate for biler. Eksportreglene er ikke konkurransedyktige i det hele tatt. Det burde være slik at en bil har samme konkurransekraft for eksport som import for å få den frie flyten, sier Hebnes.
Bilia-sjefen tror på et bra bilmarked også i år, men lavere enn fjorårets 147.000 personbiler. Av dem solgte Bilia 9896.
– Vi ønsker selvsagt å selge bilen, men også alt som er knyttet til den. Vi har stort fokus på dekk og bilglass, det vokser solid hvert år. Slik som lakkforsegling kommer vi til å jobbe mer med, det har et stort potensial, sier Hebnes.
Businessverdenens svar på Donald Trump, sier DNs kommentator om Elon Musk.
Hør fersk DN-podkast om Tesla og Musk her, i Itunes eller på Spotify:
.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.