2020 ble året da elbilene tok over hegemoniet i Norge. Det ble registrert flere nye elbiler enn alle andre biler til sammen.

Ifølge fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken, kom det til sammen 141.412 nye personbiler på norske skilter i fjor, og av dem var 54,3 prosent drevet kun av elektrisitet. De samlede registreringene falt kun med 0,7 prosent fra tallene i 2019.

Aldri tidligere har det vært registrert like mange personbiler i løpet av en måned som i desember 2020. Det ble registrert 20.574 nye personbiler, der 66,7 prosent var nullutslippsbiler.

Populær Audi

Samlet for hele året ble Audi E-tron den mest populære modellen, med Tesla Model 3 på annenplass, etter en sterk innspurt da desembertallene alene sto for over halvparten av de nesten 8000 bilene i 2020.

Volkswagens første elbil basert på MEB-plattformen, id. 3, tok tredjeplassen med 7754 registreringer, kun 16 færre enn Tesla. Også dette sterke tall da bilen ikke ble utlevert før fra september.

Elbildominans

På listen over de mest populære modellene kommer deretter elbilene tett som hagl. 51 ulike elbilmodeller ble registrert i Norge i fjor. Den gamle traveren Nissan Leaf tar fjerdeplassen, mens Volkswagen Golf, der majoriteten av salget i Norge er den utgåtte E-Golf, havner på en fjerdeplass. Det blir nok det siste vi ser av denne modellen på bestselgerlistene i Norge, ettersom id. 3 erstatter den. Deretter følger elbilen Hyundai Kona.

Første ikke-elektriske bil er Toyota RAV4 på en sterk syvendeplass. Den har fått solid drahjelp av den ladbare hybridversjonen som kom i sommer, som står for litt i underkant av halvparten av bilene. Resten er med Toyotas ikke-ladbare hybrid-system.

Nykommeren MG ZS fra Kina har solgt masse biler i Norge i år, og havner på en sterk åttendeplass. Mercedes EQC kommer deretter. Så kommer den neste ladbare hybriden i Mitsubishi Outlander.

Historisk desember

To av tre biler som ble registrert i desember var en elbil.

– Vi jubler for en rekordavslutning på 2020 og gyver løs på 2021 med stor entusiasme. 67 prosent elbilandel i desember er historisk. Covid-19 lurer i bakspeilet, men vårt håp er at det vil prege bilbransjen mindre i 2021, et år hvor elbilmodellene står i kø for lansering, sier Christina Bu i Elbilforeningen.

I desember var Tesla Model 3 den soleklart mest populære modellen med 4232 registreringer, nesten 2000 flere enn Volkswagen id. 3 på annenplass. Elbilforeningen tror elbildominansen vil øke ytterligere i år.

– Våre foreløpige prognoser er at markedsandelen for elbiler vil passere 65 prosent i 2021. Greier vi det, vil også målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025, være innen rekkevidde, sier Bu.

Hun får støtte fra Norges største bilimportør, Møller Mobility Group, som har en prognose på 70 prosent elbiler i år. Som Elbilforeningen mener importøren at elbilincentivene ikke kan forsvinne ennå.

– Det er viktig at flere får ta del i incentivene for elbiler, når det kommer nye elektriske familiemodeller, sier Ulf-Tore Hekneby, sjef for Harald A. Møller.

Samlet for 2020 var det Volkswagen som ble størst, foran Toyota og Audi. Fjerdeplassen gikk til BMW, mens Volvo kom foran Tesla på sjetteplassen.

Opplysningsrådet for veitrafikken har en prognose for personbilsalget i 2021 på 146.600 biler.

Bruktbilrekord

Registreringene av brukte biler økte med 9,4 prosent, og satte ny rekord med til sammen 520.000 eierskifter. Mye tyder på at norske bilforhandlere aldri før har solgt flere biler. Tar man med bruktimporten (som falt med 20 prosent i 2020), ble det samlet solgt 673.000 personbiler i Norge i fjor.

– Vi opplevde en boom i bruktbilmarkedet på sommeren, etter at korona hadde gjort markedet usikkert i april og mai, sier Anders Espelund i selskapet Nettbil, som kjøper biler fra privatpersoner og selger dem videre til bilforhandlere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.