I august ble det registrert 10.802 nye personbiler, det er 1271 færre enn i august 2019. Blant personbilene hadde nullutslippsbilene 52,8 prosent markedsandel i august, viser statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Nok en gang er det Audi E-tron som er månedens mest populære bil med 755 registreringer. Listen har nå også fått flere nykommere blant elbilene. Av de 15 mest populære modellene i Norge, er 13 av dem helelektriske.

Mange nyheter

Andremann på listen ble Mercedes EQC med 595 registreringer i august. Deretter kommer Volkswagen Golf med 511, hvorav 95 prosent er elektriske.

Volvo- og kinesisk-eide Polestar 2 kom på en fjerdeplass i august med 494 registreringer. Dermed slo de modermerket Volvo som i august ikke registrerte mer enn 431 biler av alle modellene samler.

– Det er få holdepunkter for at elbilene taper terreng, om noen skulle hevde det. Alt tyder på at salget av fullelektriske biler vil fortsette å øke. Og nå er mange nye modeller på trappene, sier adm. direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken i en pressemelding.

Deretter kommer elbilen Hyundai Kona med 413 biler. Først på en sjetteplass kommer første ikke-elektriske bil, Toyota RAV4 med 282 biler, der nesten alle er hybrider. Fem registrerte ladbare hybrider fikk Toyota også med seg.

Porsche Taycan er nummer 13 over mest populære modeller i august.
Porsche Taycan er nummer 13 over mest populære modeller i august. (Foto: Gunnar Lier)

En av årets mest spennende nyheter, Porsche Taycan finner vi på en 13. plass med 222 registreringer i august. Til sammen går det nå 860 Taycan registrert i 2020 på norske veier. Det ligger med andre ord an til å bli soleklar rekord for det tyske sportsbilmerket i Norge.

–Vi ser også at enkelte elbiler kommer høyt på salgslisten selv om dette er biler som koster nærmere millionen. Det er ganske spesielt og noe nytt, og viser at mange er villige til å bruke mye penger på ny bil – ikke minst elbil, sier Solberg Thorsen.

Kunne vært flere elbiler

Elbilandelen er så langt i år på 48,4 prosent, opp fra 43,6 på samme tid i fjor. Likevel er ikke alle like fornøyd med at økningen ikke er større. Noe som blant annet skyldes lav elbilandel på leasingmarkedet.

–Selvfølgelig er det bra at godt over halvparten av alle nye biler som selges er elbiler, men resultatet kunne vært mye bedre dersom biler med utslipp ikke hadde hatt kraftig momsrabatt i leasingmarkedet, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Ifølge Elbilforeningen er elbilandelen på hele 73 prosent i privatmarkedet, mens i leasing- og firmabilmarkedet lå den kun 31 prosent i august måned. Bu mener det er viktig at regjeringen tar tak i at de fleste fossile biler i realiteten betaler under halv moms når de leases. I tillegg har ladbare hybrider svært lav engangsavgift. Resultatet er at elbilen konkurrerer dårlig i leasing- og firmabilmarkedet.

–Forbrukere som kjøper ny bil har nå tatt steget og valgt elbil. Nå er det viktig at også næringslivet går over på nullutslipp, sier Bu.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.