I februar ble det registrert 10.687 nye personbiler, noe som er en økning på 3,3 prosent fra februar 2020. Men andelen elbiler faller sammenlignet med både forrige måned og februar 2020. Blant de nye personbilene hadde nullutslippsbilene 47,5 prosent markedsandel i februar, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er ned fra 53 prosent i januar, og nesten 67 prosent elbilandel i desember.

Mange norske kunder venter nok på flere elbiler som er på vei ut i markedet. Deriblant Volkswagen ID. 4, Skoda Enyaq, Audi Q4 E-tron, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Nissan Ariya.

Her er suv-storebroren til Nissan Leaf: – Hvis denne hadde vært norsk hadde det vært rosemaling foran der
Nissan Ariya har alt mange nordmenn drømmer om i en elbil.
02:11
Publisert:

Volvo størst

Volvo var største bilmerke i februar med 1546 registreringer, mens Toyota fulgte på annenplass med 1360 biler. For Volvos del var storselgeren den elektriske versjonen av kompakt-suven XC40, mens Toyotas bestselger er RAV4, og da spesielt den ladbare hybrid-versjonen. RAV4 var alt i alt februars mest populære bil, foran Volvo XC40, Audi E-tron, Volvo XC60 og Peugeot 2008.

På tredjeplass havnet Peugeot med 833 biler, godt hjulpet av merkets elbiler E-208 og E-2008.

Det som tradisjonelt sett har vært Norges mest solgte bilmerke, Volkswagen, henger så langt i år ganske langt etter. Kun 470 biler ble registrert i februar, noe som ga merket en markedsandel på 4,4 prosent, og en uvant svak sjetteplass. Også Audi er ned sammenlignet med fjoråret, men elbilen E-tron sørger likevel for en markedsandel på 6,3 prosent. Foran Audi kommer BMW på en fjerdeplass.

Dette kan bli bestselgeren i 2021
Men Volkswagen id. 4 kommer ikke med firehjulstrekk før til sommeren.
01:45
Publisert:

Mye ladbart

Salget av ladbare og vanlige hybrider i kombinasjon med bensinmotor fortsetter med solide tall. Andelen var i februar på 31,6 prosent av nybilsalget.

– Salgstallene viser ganske tydelig at det fortsatt er en del nybilkjøpere som har behov for biler som ikke bare har batteridrift. For mange er den beste løsningen en bil uten rekkeviddeutfordringer, en bil som både kan kjøres rent elektrisk og med bensin eller diesel når det trengs, sier administrerende direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.