Bestselgerne på det norske bilmarkedet er preget av forskjellige former for elektrifisering. Helt på topp over finner vi Volkswagen Golf som kommer både som elbil, ladbar hybrid og konvensjonell bensin- eller dieselmotor.

Det ble registrert 12.164 nye utgaver av Golf i Norge i 2017, viser statistikken Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) offentliggjorde onsdag.

Over halvparten av Golf-bilene er helelektriske, mens 20 prosent er ladbare hybrider. Dieselandelen er på Norges mest solgte bil under 10 prosent.

Det ble registrert totalt 158.650 nye personbiler i Norge i 2017. Det er drøyt 4000 biler mer enn det gode bilåret i 2016. Over 20 prosent var elbiler, og 18 prosent ladbare hybrider.

For tiende år på rad er Volkswagen Golf Norges mest populære bil. Den elektriske modellen står for 55 prosent av salget.
For tiende år på rad er Volkswagen Golf Norges mest populære bil. Den elektriske modellen står for 55 prosent av salget. (Foto: Volkswagen)

– At den elektriske revolusjonen fortsetter i Norge er både ventet og gledelig. I årene som kommer vil Volkswagen lansere en rekke nye nullutslippsmodeller. Volkswagen I.D.-modellene skal bidra til at vi ligger helt i front når det kommer til elektrisk mobilitet, sier Harald Edvardsen-Eibak, som er direktør for Volkswagen hos importøren Harald A. Møller, i en pressemelding.

Avgiftstaperen

På annenplass er BMWs helelektriske i3 som havner på over 5000 biler i 2017. Bilen kommer straks i en oppdatert utgave, blant annet en litt sprekere S-versjon.

Les test av BMW i3S: Melker elbilmonopolet

Tredjeplassen går til Toyota RAV4, der kun 16 av de over 4800 bilene ikke er av hybrid-versjonen. I statsbudsjettet som ble vedtatt for 2018 mister ikke-ladbare hybridbiler alle avgiftsfordeler, noe som gjør at for eksempel en Toyota RAV4 hybrid ved nyttår fikk en avgiftsøkning på omkring 17.000 kroner.

91 prosent av det totale Toyota-salget er hybridbiler, deriblant Yaris, C-HR og Auris som alle er inne blant de 13 mest populære bilmodellene i Norge.

Elbilvinneren

Den virkelig store vinneren i det norske bilmarkedet er Tesla. Suven Model X, som har en startpris på 670.000 kroner for en standardversjon med det minste batteriet, er merkets mest solgte modell i fjor. Med en voldsom sluttspurt i desember der det ble registrert 1429 biler, endte 4748 nordmenn som eiere av en ny Tesla Model X i 2017, ifølge OFV-statistikken.

Bilen var den klart mest registrerte bilen i årets siste måned, med Model S på annenplass med 1026 biler i desember og 3712 biler totalt i året.

Det ga til sammen Tesla hele 8460 nyregistrerte biler i 2017. Det er en økning på 143 prosent fra 2016 og gjør merket til det syvende største i Norge. Hver fjerde nyregistrerte elbil i Norge var en Tesla.

– Det viser at interessen for elektriske familiebiler er økende, sier Even Sandvold Roland, kommunikasjonsansvarlig for Tesla i Norge til DN.

– Har det gått smertefritt å levere ut så mange biler?

– Det har gått veldig bra takket være en sterk innsats fra teamet, sier Sandvold Roland.

I 2016 omsatte Tesla i Norge for 2,9 milliarder kroner, omtrent det samme som i salgsrekordåret 2015.

Det ble registrert 8835 flere elbiler i 2017 enn i 2016. Tesla sto alene for 5000 av denne økningen. Med så mange flere utleverte biler i 2017, er det liten tvil om at det amerikanske elbilmerket satte flere rekorder i fjor.

Teslas neste modell som kommer til Norge er den billigere folkebilen Model 3.

– Internasjonale leveringer begynner i andre halvdel av året, sier Sandvold Roland.

For de to modellene bilmerket selger nå, har ikke Tesla de samme leveringsproblemene som mange andre elbiler har i Norge akkurat nå.

– Vi har relativt kort leveringstid. Skal du bygge bilen helt selv, så tar det to til tre måneder, men vi har også ferdigspekkede biler som man kan få levert før, sier Sandvold Roland.

Tror på mer elbil

– Dersom det ikke hadde vært for lange ventetider på en rekke modeller, ville det blitt et langt høyere antall i 2017, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Elbilforeningen tror elbilsalget i 2018 vil ligge mellom 50.000 og 55.000 biler. Flere nye modeller kommer på markedet i år, i tillegg til Tesla Model 3 kommer en ny generasjon Nissan Leaf, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace og Audi E-tron.

- Ingen av disse vil få full uttelling gjennom hele året, men de eksisterende modellene er også sterkt etterspurte. Dette gjør at vi tror på ny solid vekst, sier Bu.

Åpner falkevingedørene 30 cm fra betongstolpe
Det er små marginer når DNs biljournalist tester om falkevingedørene til Tesla Model X kan åpnes i trange parkeringshus.
01:16 Min
Publisert:

Her er de 50 mest populære bilmodellene i Norge i 2017:(Vilkår)