Tesla Model 3 er helt på toppen av den norske statistikken med sine over 10.000 registreringer i år. For bilinteresserte kan det være vel så interessant å snu denne listen på hodet, og se hva det er registrert minst av.

Blant bilene som er registrert i juni, finner vi årets første Lamborghini Huracan, Ferrari 488 og Bentley Continental GT. Sistnevnte sikrer alene 1,4 millioner kroner til statskassen i moms og engangsavgift per bil.

Den ultimate direktørbilen? Mercedes-Benz Maybach S 560.
Den ultimate direktørbilen? Mercedes-Benz Maybach S 560. (Foto: Mercedes)

Det er også registrert en utgave av det som muligens er den ultimate direktørbilen, Mercedes-Benz Maybach S. Det er en modell som måler 5,46 meter i lengde, 34 centimeter lengre enn en «normal» S-klasse, og startprisen på drøye to millioner er nok mer villedende enn veiledende. En ekstrautstyrsliste på 26 sider sørger for at du fort kommer opp i summer som i seg selv kunne finansiert en fin familiebil.

Denne bilen koster fire mill.: – Nesten litt «over the top»
04:24
Publisert:

For mye krefter?

Av enda mer spektakulær art er det registrert en Aston Martin DBS Superleggera. Det er en bil med V12-motor på 725 hestekrefter og en toppfart på 340 km/t. Offisiell forhandler, Insignia i Oslo, har en tilsvarende bil til salgs for drøye fire millioner kroner. Senere i år kommer den også i en spesial James Bond-versjon. Her snakker vi lekre linjer og ekstreme ytelser. Eller som tv-programmet «Top Gear» omtaler den: «A bit too much power, dare we say it?»

For sprek? Aston Martin DBS Superleggera.
For sprek? Aston Martin DBS Superleggera. (Foto: Newspress)

Skal man virkelig se hva som kommer til Norge av de grommeste bilene, må man følge med på listene over bruktimport. Da dukker det opp ytterligere tre Ferrari 488, en Ferrari GTC4 Lusso og en Aston Martin DB11.

Den aller grommeste er nok likevel Ferrari 812 Superfast, som ikke har fått navnet ved en tilfeldighet. Bilen er den raskeste gatebilen fra Ferrari noensinne med sin V12-motor på 800 hestekrefter. Den gjør null til 200 (!) km/t på 7,9 sekunder og koster 4,5 millioner pluss. Én bil er bruktimportert i år, og to ble hentet inn i fjor.

Ferrari 812 Superfast er den kjappeste Ferrari for gatebruk inntil den nye modellen SF90 Stradale kommer. Den er en hybrid som samlet yter 1000 hestekrefter.
Ferrari 812 Superfast er den kjappeste Ferrari for gatebruk inntil den nye modellen SF90 Stradale kommer. Den er en hybrid som samlet yter 1000 hestekrefter. (Foto: Ferrari)

DN skrev tidligere i sommer om laksearving Gustav Witzøes nye Lamborghini Urus til 3,5 millioner kroner.

Han er ikke alene i Norge om å kjøpe en slik bil. Seks nye og en bruktimportert er registrert i Norge hittil i år. Den andre modellen som konkurrerer om å være verdens raskeste suv, Bentley Bentayga, er det registrert to av i Norge så langt i år.

Av det kanskje enda mer eksklusive merket Rolls-Royce er det registrert to eksemplarer av Ghost, en eldre Phantom og en av coupé-modellen Wraith.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Rolls-Royce Wraith i en Black Badge-versjon.
Rolls-Royce Wraith i en Black Badge-versjon. (Foto: Newspress)