Med et resultat før skatt på 1,12 milliarder kroner, ble 2017 tidenes nest beste for Norges største bilkonsern, Møller Mobility Group. Konsernet omsatte for 28,3 milliarder kroner, noe som er nesten to milliarder mer enn året før, og åttende år på rad med omsetningsøkning. Likevel ser Møllers konsernsjef Terje Male skyer på himmelen.

– Jeg er godt fornøyd med tallene. Men det er en stor bekymring at kostnadene vokser raskere enn marginene. Bransjen er i stor endring, vi må jobbe med å få ned risikoen og kostnadene. Den som ikke har fokus på risikohåndtering og kostnadsreduksjon kommer ikke til å overleve fremover, sier Male.

Møller har om lag 4300 ansatte, noe som skal reduseres i løpet av året.

– Vi snur alle stener. Vi ser utfordringer fremover som gjør det helt nødvendig å jobbe med kostnadsbasen. Vi skal redusere kostnadene med 300 millioner kroner innen 2020. Gjennom reduksjoner, omstilling og mer effektive driftsprosesser. I antall hoder er det vanskelig å svare på, men jeg vil anta at vi snakker om en reduksjon på mellom 100 og 120 årsverk gjennom 2018. Minst mulig gjennom oppsigelser, men noen kommer man nok ikke unna, sier Male.

Samtidig betaler konsernet ut et rekordstort aksjeutbytte på 600 millioner kroner til eierne i Møller-familien.

Tar rotta på seg selv

Samtidig opplever bilbransjen store endringer der flere sterke drivere påvirker i forskjellige retninger. Som et ledd i dette skiftet konsernet navn i fjor høst fra Møllergruppen til Møller Mobility Group. Konsernet satser omfattende på digitalisering, men også på utvikling av nye typer tjenester.

– Vår største utfordring har vært at vi har kommet fra noen fantastiske år. Å ikke bevege seg når man står på toppen av fjellet er livsfarlig. Vi vet at kjerneproduktet vårt kommer til å endre seg dramatisk. En elektrisk, tilkoblet og selvkjørende bil er noe helt annet enn det produktet vi har i dag. Vi har også bare sett forsmaken på delingsøkonomien. Vi ser at innen kort tid kan 30 prosent av dagens inntektsgrunnlag være borte, da må vi erstatte det med andre ting. Reparasjonskostnadene på elbiler faller kraftig, og verdikjeden kommer til å se helt annerledes ut om noen år enn i dag, sier Male.

Møller har blant annet utviklet en bildelingsløsning med navnet Hyre som skal lanseres senere i år.

– Vi vil være med på å ta et grep om utviklingen på mobilitet. Vi må gjøre det nå mens resultatene er gode. Vi er nå en gang der at hvis vi ikke jobber for å sprenge grenser og pushe frem endringer, så er det andre som gjør det. Vi må tørre å teste ut og prøve nye ting, selv om vi kan utfordre eksisterende inntektsmodeller. Vi har spøkt litt med det internt, men kanskje kan vi gå inn i historien som selskapet som tok rotta på seg selv, før noen andre gjorde det, sier Male.

Konsernet satser 60 millioner kroner i år på videre digitalisering. Møller relanserer i april det spanske merket Seat på det norske markedet og bruker det som et testlaboratorium for nye distribusjonsmåter. Et beskjedent mål på 500 biler i år skal stort sett selges via nett og kan prøvekjøres via bildelingstjenesten Hyre.

Fortsatt tro på diesel

Møller importerer og selger Volkswagen, Audi og Skoda til Norge. Til tross for at sistnevnte merke ikke har noen ladbare modeller, ble det i fjor ny rekord i salget av bilene.

– Skoda har det beste året noensinne, selv uten ledning. Diesel går så det spruter, sier importsjef Ulf-Tore Hekneby.

Møller-toppene har fremdeles tro på at diesel vil være aktuelt fremover.

– Vi har ikke opplevd at det er mer trøblete å selge dieselbiler enn bensinbiler. Marginen har ikke falt nevneverdig mer enn på bensin. Vi tror det kommer til å være et marked for brukte dieselbiler fremover, selv om nybilsalget faller dramatisk. For mange er dieselbil det beste alternativet, sier Male.

Møller har økt avsetningene for tap på restverdiene sine, og har satt av 140 millioner i tapsavsetning, men avviser at det har med vridningen vekk fra diesel å gjøre.

– Det er to grunner til det. Porteføljen øker og risikoen knyttet til restverdien øker. Men det er ikke spesielt knyttet til diesel, det er et volatilt marked med økt press på bruktbilmarginene. Det skyldes at det er veldig mye tilgjengelig, og at inngangsbilletten ofte har vært lavere ved å lease en ny bil, enn å kjøpe en brukt, sier Male.(Vilkår)

Christian Ringnes om Hagens kunstkjøp: – Jeg er helt sikker på at det kunne passet på Ekeberg
Christian Ringnes åpner for å plassere Stein Erik Hagens selvlysende tre i Ekebergparken.
01:26 Min
Publisert: