– 2017 var et rekordår når det gjelder bilsalg i Norge, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Det ble registrert 158.650 nye personbiler i Norge i 2017. Det er drøyt 4000 biler mer enn det gode bilåret i 2016. Kun i 1986 og 1985 var registreringstallene høyere enn i fjor.

Ny jappetid

– Nå er vi så godt som tilbake til jappetiden, sier Solberg Thorsen. Han poengterer at den store forskjellen fra tidligere er at bilsalget nå er mye mer stabilt enn før.

– Legger vi sammen bruktimporten og de førstegangsregistrerte personbilene får vi 179.590 biler. Så høyt har vi aldri vært før, sier OFV-direktøren.

Det er ikke bare totalsalget som setter rekorder.

– 2017 hadde også den høyeste elbilandelen i historien på 20,8 prosent. I desember var tallet på hele 27,5 prosent, noe som i stor grad skyldes mange nye Tesla-registreringer.

– Det finnes flere land i verden som selger flere elbiler enn i Norge, men andelsmessig er det ingen som er i nærheten, sier Solberg Thorsen.

Tesla med voldsom vekst

Tesla økte sitt salg kraftig i 2017, og endte med 8460 registrerte biler. Suven Model X havner på en fjerdeplass blant de mest solgte modellene i Norge. For tiende år på rad er Volkswagen Golf den mest solgte modellen. Også om man deler den inn i forskjellige drivstoff.

– Den første rene fossildrevne bilen er Volvo V90 diesel som kommer på en 14. plass, sier Solberg Thorsen. Listen over de bestselgende modellene preges av elektriske biler og hybridbiler.

Elbilene er det flest av i Akershus, Oslo og Hordaland. Om man deler inn etter andel, er Hordaland størst. Finnøy har størst elbilandel av kommunene i Norge, tett fulgt av andre kommuner rundt Bergen.

Det førte i sin tur til at CO2-utslippet har falt til 82 gram per kilometer, fra omkring 176 gram i 2005. Og 11 gram lavere enn i 2016.

Diesel faller

Dieselandelen falt fra over 75 prosent i 2011 til 23,1 prosent i 2017.

– Bensin og diesel holder stand, med en markedsandel på 48 prosent. Det er ikke til å kimse av det, sier Solberg Thorsen.

– Vi er i en nedadgående trend, men hvordan dette vil utvikle seg er ikke så lett å si, sier Solberg Thorsen. Han mener både myndighetenes incentiver og modellutvalget hos bilprodusentene spiller inn her.

Han spår også om salget i år.

– Vår prognose for 2018 er 157.700 nye personbiler, sier Solberg Thorsen.

Det er omtrent som rekordåret vi akkurat har gått ut av.(Vilkår)