BMW, Volvo og Mercedes er bilmerkene som vokser mest på toppen av registreringsstatistikken for nye biler. Kun Volkswagen og Toyota kommer foran disse tre såkalte premiummerkene viser nye tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Volkswagen var igjen størst med en markedsandel på over 17 prosent i april, men faller likevel mye både i april og hittil i år. BMW er Norges tredje største personbilmerke med en markedsandel på 9,5 prosent.

Volvo har den største veksten både i april og hittil i år. Så langt i år har de vokst med nesten 42 prosent fra samme periode i fjor. Mercedes på femteplass har hittil i år vokst med nesten 24 prosent. Alle disse merkene har et godt utvalg av hybride drivlinjer i flere prisklasser.

Nedadgående trend

I april ble det registrert totalt 11.399 nye personbiler. Dette er 2777 færre, eller et fall på nesten 20 prosent, fra april 2016. Det store fallet skyldes at påsken i år var i april, mens i 2016 falt den i mars. Dermed var det fire registreringsdager færre i år enn i 2016.

Likevel er trenden nedadgående. Tallene fra mars og april samlet falt med 11,6 prosent fra de samme månedene i fjor. Hittil i år er det registrert 49.580 nye personbiler, det er 1624 færre eller en nedgang på -3,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2016, viser tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Færre vil eie selv

Trenden fra årets første måneder fortsetter når det gjelder næringsandelen av personbilsalget. Denne var i april på 54,9 prosent, som er 8,2 prosent høyere enn i april 2016. Økningen i næringsandelen skyldes i stor grad økningen i privatleasing som er inkludert her.

Den økende privatleasingen kan skyldes at bilkjøperne er usikre på hva slags drivlinjer man skal kjøpe, og dermed velger å overlate risikoen for verditapet når bilen skal selges igjen, tilbake til bilforhandleren.

Også varebilsalget faller i april, men hittil i år er det fremdeles fem prosent over samme periode i fjoråret.

Færre ladbare

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler i april var 93 g/km, det er det samme som i april 2016. 

Personbilene med hybriddrift hadde en markedsandel på 27 prosent i april i år, mens markedsandelen i april 2016 var 25,1 prosent. Blant personbilene med hybriddrift var 1674 ladbare hybrider. I april 2016 var 2224 av de nye personbilene med hybriddrift ladbare.

I april ble det registrert 1687 nye personbiler med nullutslipp. Det er 306 færre enn i april 2016. Nullutslippsbilene hadde 14,8 prosent markedsandel blant personbilene i april, i april 2016 var markedsandelen 14,1 prosent. 

Totalt ble det førstegangsregistrert 2091 nye og bruktimporterte personbiler med nullutslipp i april, mot 2426 nullutslipp personbiler i april i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Mazdas bestselgende kabriolet i Norgesversjon
Mer sportsbil enn før - DN har testet Mazda MX-5 RF.
00:49
Publisert: