Det leveres ut nye biler i et rasende tempo i Norge. Registreringstallene viser 13.055 nye personbiler i januar, en økning på 18 prosent, fra samme måned i fjor. Øyvind Solberg Thorsen leder Opplysningsrådet for veitrafikken, og vet det meste om hva slags biler folk kjøper.

Øyvind Solberg Thorsen er administrerende direktør i Opplysningsrådet 
Øyvind Solberg Thorsen er administrerende direktør i Opplysningsrådet  (Foto: OFV)

1. Hvorfor kjøper nordmenn så mange biler nå?

– Årets januartall er veldig høyt. Det er først og fremst fordi en del har ventet med å registrere bilene til januar for å få gunstigere avgifter. Dette vil antageligvis ikke fortsette i samme takt. Vi hadde den samme effekten i 2007, da ble det høye registreringstall i desember. Så det er en naturlig forklaring på det. Vi tror etter hvert at takten blir den samme som i 2016, kanskje noe lavere.

2. Nå er det ladbare hybrider, og gjerne suver, som er i vinden. Hvor lenge vil det vare?

– Det vil vare helt frem til at det blir en vesentlig endring i avgiftene. Regjeringen har varslet at det skal komme endringer i revidert nasjonalbudsjett i mai. Hvor stor endringen blir vet vi ikke, så vi vet ikke hvor stor innvirkning det får. Men politikernes fokus på å få til en bilpark med nullutslipp er stort. Vi tror at ladbare hybrider vil være populære selv om det blir høyere avgifter på disse.

3. Ser man på populære bilmerker, er tradisjonelle premiummerker blitt mer og mer populære. BMW ligger på en annenplass i januar. Hva er det som skjer?

– Det store innslaget av ladbare hybrider og spesielt suver, som er dyre biler, er stort. Det ser ut som at endringene i avgiftene gjør at folk velger mer premiumbiler enn man gjorde før, det har en sammenheng med at de har motorer med stor effekt, men samtidig lave avgifter. Jeg tror det er sånn at mange, spesielt bilinteresserte nordmenn, ønsker seg en slik bil, og avgiftsomleggingen har gjort mulighetene til å skaffe seg den drømmen, større enn før. De er blitt ganske mye rimeligere på grunn av lavere avgift.

4. Hvor mye påvirker dieselforbudet i Oslo salget av nye biler?

– Det tror jeg påvirker ganske mye. Dieselandelen har falt til lavt på 20-tallet i prosent. Det er kraftige utslag i de store byene. Dette kommer nok bare til på fortsette. Det er fortsatt sånn at diesel er et greit alternativ for mange. Spesielt for dem som ikke bor der man risikerer kjøreforbud og høye bompengesatser.

5. CO₂-utslippsmålet for 2020 på 85 gram per kilometer ble nådd nå i januar. Når tror du den norske bilparken blir helt utslippsfri?

– Jeg spådde at vi ville nå utslippsmålet for 2020 i løpet av 2017. Nå gikk det raskere enn jeg hadde forutsett. Jeg tror vi vil se en fortsatt nedgang mot 2020, ettersom det blir flere elbiler med lang rekkevidde og med bedre plass som kan fungere som en familiebil. Disse kommer i 2018 og 2019. Det er en god mulighet for at vi kan komme nær målet om at alle nye biler skal være utslippsfri i 2025, men jeg tviler på at det skjer før.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.