– Det er veldig gøy å toppe denne listen. Vi har dyktige forhandlere som virkelig har stått med å selge og klargjøre biler til fornøyde Toyota-kunder over hele landet. Det er en fantastisk motivasjon å avslutte et utfordrende år på en så bra måte, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.
Med 1753 registreringer ble Toyota det største bilmerket i Norge i november. Merkets mest populære modell, RAV4, har nettopp kommet i ladbar versjon, og den har virkelig slått an hos kundene. 631 av de 837 RAV4-ene registrert i november er av denne varianten. Men også de vanlige hybridene til Toyota selger godt. Også den nye versjonen av småbilen Yaris kommer seg inn på topp-ti-listen blant modellene denne måneden.
Elbil på topp
Den mest populære modellen er likevel fra Volkswagen. Nære på 1000 nye id. 3 ble registrert i november. Etter RAV4 på annenplass kommer det tre helelektriske modeller i MG ZS, Audi E-tron og den gamle traveren Nissan Leaf.
Elbilandelen ble på 56 prosent i november, noe som er en liten nedgang fra de to foregående månedene.
– November er den femte måneden i år med over 50 prosent elbilandel i nybilsalget, men vi ser en liten nedgang sammenlignet med rekordmånedene september og oktober, hvor 6 av 10 valgte seg en elbil, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Elbilandelen ligger så langt i 2020 på 52 prosent. Denne er ventet å stige med flere nye modeller som kommer neste år.
– Skoda Enyaq, Tesla Model Y og Mustang E-Mach er eksempler på modeller mange venter på. Om 2021 blir tidenes elbilår, er også opp til politikerne. Vi har troen, men fortsatt momsfritak er særlig viktig for å få folk til å velge utslippsfritt, sier Bu.
– Flere partier åpner nå opp for nedtrapping av elbilfordelene, og det bekymrer meg. Usikkerhet rundt elbilpolitikken kan få folk til å tenke seg om både en og to ganger før de bestemmer seg. Det er svært uheldig for det vedtatte målet om hundre prosent nybilsalg i 2025, sier Bu.
Momsfritaket skal gjelde ut denne stortingsperioden, men hva som skjer etter det skaper usikkerhet i markedet.
– Allerede nå ser vi eksempler på at folk kvier seg for å skrive under kjøpekontrakter på biler med usikker leveringstid, og det skjønner jeg veldig godt. Du vil jo ha oversikt over utgiftene dine, og vi har sett eksempel på at importører velter det meste av risikoen over på kundene, hevder Bu.
Vinnere og tapere
Det totale personbilsalget har økt tre måneder på rad, sammenlignet med fjoråret. Samlet er det likevel nesten åtte prosent dårligere enn det var på samme tid i fjor. Av de største bilmerkene er det Audi, Mercedes og Peugeot som har vokst mest sammenlignet med fjoråret. Nissan, Tesla og Mitsubishi er de tre bilmerkene som sammenlignet med fjoråret gjør det dårligst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.