– Det er veldig bra. Vi har nå passert 7000 biler, sier Knut Arne Marcussen.

Informasjonssjefen i Nissan snakker om inngåtte kontrakter på den nye generasjonen av elbilen Leaf som topper registreringsstatistikkene i mars, med god margin.

I mars ble det registrert 2172 eksemplarer av den nye elbilen, viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

– Det er en kombinasjon av at vi leverer en bil som markedet vil ha, et nytt produkt til en god pris, forklarer Marcussen.

Leveringene av bilen startet i februar, og etter halvannen måned, er bilen allerede den mest populære enkeltmodellen i Norge, nesten 900 biler foran Volkswagen Golf, som i mange år har vært vinneren på det norske markedet.

– Men det stopper vel ikke nå?

– Nei. Vi jobber for å få tak i så mange biler som mulig, men det norske markedet blir prioritert, så vi har fremdeles en leveringstid på seks-syv måneder, som vi har hatt lenge nå, sier Marcussen.

Enda flere elbiler

Også Tesla klatrer på registreringsstatistikken, og til sammen 1403 biler fra merket ble registrert i mars. Det holdt til en annenplass, bak Nissan, og foran Volkswagen i mars. Tesla-sjef Elon Musk gikk tidligere i mars ut med at leveringene i Norge måtte bremses litt, ettersom produsenten har fått sterk kritikk for å frakte biler på trafikkfarlige biltransporter fra Göteborg og inn i landet. Tesla selv hevder det skyldes kapasitetsproblemer ved Drammen havn der bilene tradisjonelt sett har ankommet landet.

I mars var 37 prosent av bilene rene elbiler, mens det for første kvartal ligger på over 28 prosent. Andelen ladbare hybrider ligger så langt i år på 19,2 prosent. Den store andelen elbiler og ladbare hybridbiler sørger for at gjennomsnittlig CO2-utslipp for nye personbiler i mars var på rekordlave 63 gram per kilometer, en nedgang på 22 gram fra samme måned i fjor.

I tillegg kommer en ikke ubetydelig bruktimport av elbiler, som i mars endte på 831 biler, en vekst på nesten 45 prosent fra samme måned i fjor. Kia Soul og Nissan Leaf er de to mest populære modellene.

Bedring i markedet

Etter en langspurt i desember, som sørget for et av tidenes beste bilmarkeder i 2017, gikk all luft ut av ballongen, og 2018 startet svært dårlig for norske bilimportører med elendige registreringstall både i januar og februar.

Nå er trenden i ferd med å snu, og i mars var registreringstallene nesten 7,5 prosent opp fra samme måned i fjor. I årets første kvartal er registreringstallene ned med drøye 11 prosent sammenlignet med samme periode året før. Nissan er den klare vinneren så langt i år, med en vekst på over 60 prosent fra året før. Fortsetter det slik, kommer Nissan til å passere Volkswagen som mest populære merke i Norge innen april er omme.(Vilkår)

Norske kunder har god grunn til å se frem til denne
DN har kjørt nye Nissan Leaf, som flere tusen nordmenn går og venter på.
01:20
Publisert: