I oktober er det kun registrert 730 nye bensin- og dieselbiler, noe som utgjør kun 6,3 prosent av bilsalget i måneden, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Totalt for året ligger andelen diesel- og bensinbiler på snaut ni prosent.
– Vi ser klart og tydelig at bensin- og dieselbiler er i ferd med å fases ut i Norge. Det er i tråd med 2025-målet om at da skal alle nye biler være utslippsfrie. Så langt i 2021 er 63 prosent av nye biler elbiler, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.
Ny rekord?
2021 kan overta som toppår for nybilsalget i Norge etter 1986, da hele 167.352 nye personbiler ble registrert. I oktober alene ble det registrert 11.579 nye biler, noe som var en nedgang sammenlignet med samme periode i fjor på 10,6 prosent.
– Likevel kan 2021 komme til å toppe 1986 dersom registreringstakten fortsetter på dagens nivå eller øker ut året. Ved utgangen av oktober er det registrert 140.435 nye personbiler i Norge. I oktober 1986 var tallet 149.083, men registreringstakten var størst fra januar og ut oktober og dabbet av de to siste månedene, sier Thorsen i en pressemelding.
Folkevogn igjen på topp
I oktober er Volkswagen tilbake på toppen av seierspallen i antall nybilregistreringer. Deretter følger Audi, Volvo, Skoda og Toyota. Den mest populære modellen er Volkswagen ID. 4, fulgt av de nære slektningene Skoda Enyaq og Audi Q4 på de to neste plassene.
Selv om tallene for registreringer i Norge er gode, sliter bilindustrien med mangel på deler og opplever store produksjons- og leveringsutfordringer.
– Flere av de veletablerte europeiske bilmerkene har lenge hatt solid feste i Norge. Slik vil det trolig fortsette, men det er ingen tvil om at stadig flere velger helt nye og ukjente bilmerker og modeller, og at asiatisk bilproduksjon i stadig større grad kommer til å prege nybilsalget i Norge. Elbilsalget i fjor og så langt i år understreker dette, sier Thorsen.
Hyundai Ioniq 5 kommer på en fjerdeplass i oktober, fulgt av den eneste ikke-elektriske bilen; Toyota RAV4 på en femteplass. Deretter kommer Volvo XC40 og Polestar 2 før den ferske kinesiske elbilen Byd Tang inntar åttendeplassen blant modellene.
– Det er fokus fra bilprodusentene på å nå EU sitt CO2-krav til nye biler, og det kan bety at Norge vil få relativt god tilgang på elbiler og ladbare hybrider sammenlignet med andre land i Europa hvor disse biltypene fortsatt utgjør en marginal del av markedet, sier Thorsen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.