_DSC6005.jpg
Den store bilutstillingen i Detroit går av stabelen i januar hvert år. 2017 innledes med at Mercedes pusser opp sin minste suv GLA. Ny grill, støtfangere, felger samt led-lykter, altså en helt standard facelift. Alle foto: Newspress
DSCN0079.JPG
Toppmodellen blir AMG GLA 45 som får det produsenten kaller verdens kraftigste serieproduserte tolitersmotor som yter 381 hestekrefter og gjør null til 100 km/t på 4,4 sekunder.
_DSC6306.jpg
En ny generasjon av den luksuriøse Lexus LS presenteres for første gang i Detroit. Bilen har definitivt fått et mer sporty utseende, bilen er både lengre, bredere og lavere enn forgjengeren. Først kommer bilen med en V6-motor på 415 hestekrefter og en titrinns girkasse.
_DSC6340.jpg
Kia Stinger GT er den raskeste bilen fra merket noensinne. De agressive enderørene skjuler en V6-motor på 365 hestekrefter.
_DSC6380.jpg
Infinti er Nissans luksusmerke som ikke tas inn til Norge. Dette er konseptbilen QX 50 som er en luksuriøs kompaktsuv med mengder av kameraer, radarer og laserscannere som gjør at den har selvkjørende egenskaper. Infiniti er raske med å si at det ikke er ment å erstatte føreren, men å hjelpe hun eller ham.
_DSC6166.jpg
Og mens vi er inne på selvkjøring. Også Hyundai Ioniq kommer med slik teknologi. Hyundai sier målet er å bruke lite datakraft for å få det til, slik at det blir mulig for folk flest å ha en selvkjørende bil.
_DSC6363.jpg
Honda Odysseyer en folkefrakter i skikkelig amerikansk ånd. Via et kamera kan de som opptar forsetene se hva som foregår i baksetene, samt henvende seg til dem ved å snakke gjennom høyttalerne eller hodetelefoner.
_DSC6222.jpg
Suver hører selvsagt til på amerikanske bilmesser. Dette er en helt ny generasjon av GMC Terrain. Fra å være en firkantet boks, har designet defintivt tatt seg opp.
_DSC6134.jpg
Et annet merke som ikke er tilgjengelig for Norge er Genesis og deres G80 Sport. Hyundais luksusmerke har en 3,3-liters V6-er med 365 hestekrefter.
DSCN0065.JPG
Ford har tidligere sagt at selskapet innen noen år kommer med en bil som ikke lenger har ratt. Dette er starten på akkurat det eventyret, en selvkjørende Ford Fusion, eller Mondeo som den heter her på berget.
_DSC6432.jpg
Også enkelte elbiler ble vist i Detroit. Dette er Chrysler Portal, som er en elektrisk minibuss som visstnok skal settes i produksjon etter 2018. Bilen har et batteri på 100 kWt.
DSCN0069.JPG
Amerikanerne liker bilene sine store. Det er definitivt Chevrolet Traverse. Bak tredje seterad har den plass til 651 liter bagasje. Bak den andre øker det til 1645, mens om du legger ned alle bakseter kan du frakte med deg 2789 liter bagasje. Det skulle holde for de fleste.
_DSC6050.jpg
Audi viser en ny generasjon av den sportligste versjonen av Q5; SQ5. V6-bensinmotor på 354 hestekrefter gjør null til 100 km/t på 5,4 sekunder. Det er faktisk to tideler tregere enn den dieselmotoriserte forgjengeren...
_DSC6031.jpg
Cabrioletversjonen av Audi S5 ble også vist i Detroit.Den samme motoren som coupe-varianten gir 354 hestekrefter, samt et lekkert utseende.
_DSC6011.jpg
Den mest spennende nyheten fra Audi var likevel konseptbilen Q8 som skal være for Audi, det X6 er for BMW. Denne bilen skal lanseres i 2018.
_DSC6068.jpg
Ikke helt tilfeldig at den lanseres i USA. Dette er Volkswagen Tiguan, men i Europa vil den få mellomnavnet Allspace, ettersom den er en forlenget utgave med plass til syv. Bilen er bygget på samme plattform som Skoda Kodiaq.
_DSC6396.jpg
Enda en suv fra Volkswagen; Atlas, men denne får vi neppe se i Europa.
_DSC6483.jpg
En bil derimot sikkert får mange av i Norge er Volkswagens produksjonsmodell av I.D. Buzz. Mikrobussen med klare retroreferanser og som selvsagt er selvkjørende. VWs I.D-modeller kommer fra 2020.
_DSC6277.jpg
Enda en relativt stor sedan vises på markedet der slike biler virkelig slår an. Toyota Camrykommer også som hybridbil.
_DSC6326.jpg
En liten kuriositet kommer fra sveitsiske Rinspeed. Konseptbilen Oasis er elektrisk og ment for bildeling. Innvendig har bilen en egen hage der du kan dyrke bonsaitrær eller reddiker. (sic)
_DSC6204.jpg
Nissan Vmotion 2.0 concept viser vei mot neste store sedan fra merket. Populært i USA, lite potensial i Norge, men tøff er den jo.