Det er ikke hver dag det kommer en ny modell fra Ferrari, men dagen i dag er en slik dag. Ferrari Portofino heter den nye GT-modellen fra merket, og produsenten selv tror denne modellen vil dominere sitt segment ettersom den har en perfekt kombinasjon av sportslighet, eleganse og komfort. 

Navnet Portofino er hentet fra den glamorøse byen på rivieraen.
Navnet Portofino er hentet fra den glamorøse byen på rivieraen. (Foto: Ferrari)

For å ta tallene først: Bilen har en V8-turbomotor på 3,9 liter som yter 600 hestekrefter ved 7500 omdreininger og har et dreiemoment på 760 newtonmeter mellom 3000 og 5250 omdreininger. Det er 40 hestekrefter og 5 newtonmeter mer enn forgjengeren California T. Null til 100 km/t går unna på 3,5 sekunder, og toppfarten skal overstige 320 km/t.

Bilens «Variable Boost Management»-system har den hentet fra 488 GTB, og i tillegg til et nytt eksosanlegg som gir vellyd, skal dette sørge for at det ikke er noen turbo-forsinkelse ved gasspådrag. 

Ferrari California veier 1729 kilo. Uten å oppgi noen vekt, sier Ferrari at denne bilen er lettere.
Ferrari California veier 1729 kilo. Uten å oppgi noen vekt, sier Ferrari at denne bilen er lettere. (Foto: Ferrari)

Bilen har som California, et ståltak som kan legges ned, og designet er skrudd til noen flere hakk i retning tøffhet, etter vår mening. Med taket på plass er den ikke ulik 812 Superfast som ble lansert tidligere i år. 

Les mer om Ferrari 812 Superfast: Lever opp til navnet

Fremdeles er to trange bakseteplasser tilgjengelig, slik vi husker det fra Ferrari California, er det neppe en fordel å ha særlig lange ben her heller. Dette til tross for at ny setedesign ifølge produsenten skal gi bedre plass bak. En ny vindavviser skal likevel gjøre det mer behagelig inne i bilen ettersom luftstrømmen i kupeen med taket nede er redusert med 30 prosent.

Les DNs test av Ferrari California: Bruksbil fra Ferrari
Null til 100 km/t går unna på 3,5 sekunder. Det er ett tidel bedre enn forgjengeren.
Null til 100 km/t går unna på 3,5 sekunder. Det er ett tidel bedre enn forgjengeren. (Foto: Ferrari)

Bilen har fått Ferraris elektroniske bakdifferensial som skal sørge for ultimat grep. Styringen er elektrisk servo, og skal sørge for en bil som er svært responsiv. Bilens vekt skal være lavere enn forgjengeren, til tross for at den samtidig skal være mer torsjonsstiv.

Profilen til den nye modellen er mer coupé-aktig enn bilen den erstatter, og i så måte ser den mer ut som en klassisk Ferrari. Luftinntak foran og på sidene sørger ikke bare for kjøling til motor og bremser, men også til en mer aggressiv look.

Bilen debuterer under bilutstillingen i Frankfurt i midten av september.

Les DNs test av Ferrari FF: Forrykende firehjulstrekker
Det indre er også oppdatert med blant annet et nytt ratt.
Det indre er også oppdatert med blant annet et nytt ratt. (Foto: Ferrari)
Bakseteplassen skal være bedre ettersom setene foran er designet annerledes.
Bakseteplassen skal være bedre ettersom setene foran er designet annerledes. (Foto: Ferrari)

Se video av Ferrari 812 Superfast:(Vilkår)

Åtte nordmenn venter på Super-Ferrari
Før den er vist frem skal åtte nordmenn ha skrevet kontrakt på Ferraris nye 812 Superfast.
00:38
Publisert: