Frankfurt, Tyskland: Den ruver godt i «terrenget» der den står i utstillingshallen i Frankfurt. Den nye og relativt vanvittige Land Rover Discovery SVX vil antagelig ruve like godt når den kommer seg utendørs og til fjells.
Ikke bare har Land Rover plassert sin store femliters V8-motor under panseret med alt hva de 525 hestekreftene kan føre med seg. Men bilen har høyere bakkeklaring enn en standard Discovery, samt spesialtilpassede terrengprogrammer og såkalt «active roll control» som skal gi bedre kjøreegenskaper og bedre stabilitet både på og utenfor vei med plass til syv personer.
For det kan trengs. Motoren sørger for en akselerasjon fra null til 100 kilometer i timen på 5,6 sekunder. Og dreiemomentet på 625 newtonmeter er tilgjengelig fra 2500 til 5500 omdreininger, det burde gi gode arbeidsvilkår både på og utenfor allfarvei.
Det er Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) som fra neste år skal bygge denne bilen for hånd.
– Discovery SVX er designet for å belønne offroad-entusiaster med neste nivå innen terrengskapasitet, uten at det går på bekostning av komfort og praktiske egenskaper, sier Mark Stanton i SVO i en pressemelding.
Ifølge salgssjef Jacob Moer Aanonsen hos den norske Land Rover-importøren BC Norway as skal det bygges omkring 300 biler i året i de to årene den skal i produksjon.
– Tre solgt første dag! skriver han i en epost til DN.
De første bilene skal leveres sommeren neste år, og prisen før avgifter er oppgitt til fra omkring én million kroner. Med en vekt på drøye 2,5 tonn og et CO2-utslipp som ennå ikke er oppgitt, men som antagelig ligger over 250 gram per kilometer, må man nok belage seg på å betale opp mot én million kroner ekstra til den norske stat for å få skilter på denne bilen. Til sammenligning koster en Range Rover Sport SVR drøye 2,1 millioner kroner.(Vilkår)