Neste uke åpner bilutstillingen i Genève dørene, og bilprodusentene har allerede startet å sende ut bilder av sine nye modeller som skal vises for publikum. Audi A6 kommer i sin åttende generasjon, og skal gå rett i strupen på de relativt ferske konkurrentene BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Volvo 90-serien. Audi skal kjempe med sine fremste våpen i en klasse med kravstore kunder.

– Audis forsprang ligger i teknikken, noe vår nye Audi A6 understreker. Vi lanserer en rekke nye modeller i 2018, og fellesnevneren er banebrytende teknologi. Ny teknologi kombinert med elektrifiseringen av merkevaren vår, først og fremst med kommende Audi e-tron, viser med all tydelighet at Audi posisjonerer seg godt for fremtiden, sier Elin Sinervo, direktør for Audi i Norge i en pressemelding.

Det er sedanversjonen som kommer først, mens stasjonsvognen kommer senere i år. Begge to skal by på større plass, et nytt designspråk og en lang rekke nye innovasjoner sammenlignet med dagens generasjon. «Det digitaliserte MMI touch-systemet, sofistikerte assistentsystemer og Audis mild-hybrid-system som standard legger til rette for behagelige og dynamiske kjøreopplevelser» heter det i meldingen fra produsenten.

Det er ikke alltid like lett å se hvilken Audi-modell, eller -generasjon man ser. Dette er åttende generasjon A6.
Det er ikke alltid like lett å se hvilken Audi-modell, eller -generasjon man ser. Dette er åttende generasjon A6. Mer...

Kunstig intelligens

MMI touch-systemet henter informasjon fra forhåndslagret data i bilen og fra skyen gjennom MMI navigation plus og er selvlærende basert på sjåførens kjøremønster og bilens forslag til kjøreruter er intelligent tilpasset den som kjører bilen.

Bilen kommer ved lansering med to treliters motorer, en bensin og en diesel. Førstnevnte er en V6-motor som yter 340 hestekrefter og et dreiemoment på 500 newtonmeter. Den gjør null til 100 km/t på 5,1 sekunder. Dieselvarianten har 286 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter. Alle motorvarianter på nye A6 leveres med mild-hybrid-teknologi som skal redusere utslipp og forbruk ved hjelp av et litium-ion-batteri. Kanskje ikke akkurat dramatiske reduksjoner, men drivstofforbruket kan gå ned med opptil 0,7 liter per 100 kilometer. Noen ladbar hybrid opplyses det dessverre ikke om ennå.

Interiøret kjenner vi igjen fra storebror A8.
Interiøret kjenner vi igjen fra storebror A8. Mer...

Parkerer selv

Som for mange av konkurrentene er det en rekke assistentsystemer tilgjengelig. Parking pilot og garage pilot, gjør at bilen selv sørger for parkering ved hjelp av myAudi-app’en, uten at sjåføren må sitte bak rattet.

A6 skiller seg ikke grovt ut fra sine nyere søsken som A8 og A7, med sine skarpe kanter og tydelige linjer, samt en bred singelframe-grill.

Innvendig skal det være mer plass enn i forgjengeren, som kommer på markedet sommeren 2018. Norske priser er ennå ikke klare, men dagens versjon med treliters dieselmotor på 272 hestekrefter, automat og quattro bikker glatt 655.000 kroner.(Vilkår)

Audis flaggskip viser fremtiden
Audi A8 er en skikkelig baksetebil som viser teknologien som kommer i billigere modeller om kort tid.
01:44 Min
Publisert: