Europas viktigste bilutstilling er fremdeles arenaen for superbiler både når det gjelder motor og luksus. Men innimellom spesialversjoner av Bugatti Chiron, Koenigsegg og Hennessey, samt nye toppmodeller fra BMW og Mercedes, kommer det også biler som mange nordmenn går og venter på.
Audi viser for første gang sin kommende elbil E-Tron i prototypversjon. Som mange andre bilprodusenter skviser også Audi så mye de kan ut av denne sitronen, og slipper ikke mer informasjon enn at bilen kan lades med 150 kW hurtiglading.
Størrelsesmessig plasserer den seg mellom den store Q7 og nærmere den mindre Q5.
– Vi har 3700 som har betalt for å stå på liste for denne bilen, sier informasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Audi. E-tron kommer mot slutten av året, og blir konkurrent med Jaguar I-Pace, som nylig hadde premiere i Norge.
– Har dere merket på etterspørselen at konkurrenten er tidligere enn dere?
– Nei, det virker som etterspørselen er uforandret. Vi har jevnt tilsig av kunder, sier Rognlien Skovli.
Porsche med el-suv
Over midtgangen i den store messehallen i Genève holder Audis fetter, Porsche, til. Også her ble det avduket en nesten tilsvarende elbil som hos Audi. Mission E Cross Turismo er kun på konseptstadiet, men Porsche har tidligere vist at produksjonsmodellene ikke skiller seg så mye fra konseptbilene.
– Denne er som skapt for Norge. Litt stasjonsvogn, litt suv, firehjulsdrift, elbil og med sportslige kjøreegenskaper, sier administrerende direktør Morten Scheel i Porsche Norge.
Porsches første elbil, Mission E, skal settes i produksjon neste år, og hos Porsches forhandlere har 2500 nordmenn meldt sin interesse for bilen. Scheel tror suv-modellen kan bli enda mer populær.
– Vi får håpe de setter den i produksjon, sier Scheel.
Første elektriske folke-suv
Vegg i vegg med Porsche finner vi elbilen som kommer først på det norske markedet: Hyundai Kona kommer til sommeren.
– Vi har 18.000 interessenter på bilen, det er jeg veldig stolt av. Vi regner ikke med at alle kjøper bilen, men kanskje 20–30 prosent av dem som har meldt seg, sier markedssjef Christian Stenbo i Hyundai Norge.
De første bilene kommer til Norge i juni, og Stenbo anslår at i hvert fall 2000–2500 biler får norske skilter i løpet av året.
Folkevogn uten ratt
Verdens største bilprodusent viser nok en gang at den har noe på gang hva gjelder elbiler. Sammen med kompaktbilen I.D, kompakt-suven I.D. Crozz og bussen I.D. Buzz, viser Volkswagen sin fjerde modell basert på den nye elektriske plattformen.
I.D. Vizzion er en sedan à la Tesla Model S, og i konseptversjon er den helt selvkjørende, slik at både ratt, pedaler og alt annet av betjening er byttet ut med tykke gulvtepper, trepaneler og en fotskammel. Betjeningen skjer via briller du setter på hodet, og du kan klikke deg gjennom underholdningen via en fingerbevegelse i løse luften.
Du forteller bilen hvor du skal, og så kjører den deg dit.
– I 2022 kommer produksjonsmodellen av denne bilen. Den er ikke selvkjørende som dette konseptet, men er utstyrt med selvkjøring på nivå fire. Før det får vi den første elbilen I.D. i 2020, sier Harald Edvardsen-Eibak, sjef for Volkswagen i Norge.
– Hvorfor tar det så lang tid?
– Det er nok flere årsaker. Det europeiske markedet er ikke klart for elektrifisering ennå. I tillegg skjerpes kravene for at produsentene blir målt på utslipp fra 2020. Derfor tror jeg mange venter til da, sier Edvardsen-Eibak. (Vilkår)