Genève, Sveits: Mye mellom himmel og jord er uforståelig. En av de tingene er hvordan man kan ta en million kroner ekstra for å ta vekk to dører og gjøre en i utgangspunktet ganske praktisk bil, langt mer upraktisk i hverdagen.

Det er nemlig det Land Rover gjør med den nye Range Rover SV Coupé-modellen. Samtidig som bakdørene fjernes, forlenges dørene foran til hele 1,4 meter lengde, slik at inn- og utlossing av baksetet skal kunne gå rimelig effektivt. De tunge dørene er selvsagt motoriserte, så du slipper å bruke kreftene på det.

Det er neppe tilsiktet at assosiasjonene kan gå til en begravelsesbil fra denne vinkelen.
Det er neppe tilsiktet at assosiasjonene kan gå til en begravelsesbil fra denne vinkelen. (Foto: Newspress)

På standen i Genève, skiller bilen seg så lite ut fra de andre Range Rover-modellene, at den er lett å passere ubemerket. Likevel skal det ikke være mer enn panseret og nedre del av bakluken av karosseriet som er hentet fra en vanlig Range Rover. Bilen håndbygges i 999 eksemplarer og er åpenbart Range Rovers svar på luksussuvene Bentley Bentayga og den kommende Rolls-Royce Cullinan.

Sjekk også den ladbare versjonen av Bentley Bentayga:

Ladbart for de rikeste
Bentley Bentayga kommer i ladbar versjon, heldigvis er det fremdeles plass til champagnen.
00:53
Publisert:

Det fordrer selvsagt at bilen leverer på eksklusivitet og luksusfølelse. Motormessig er det ikke mye å si på bilen. Den kommer med den samme V8-eren som den sterkeste Range Roveren allerede har. Fem liter som yter 565 hestekrefter og 700 newtonmeter dreiemoment. Det gjør den til tidenes raskeste full-size Range Rover. Null til 100 gjøres unna på 5,3 sekunder og bilen har en toppfart på 266 kilometer i timen. Bakkeklaringen er senket med åtte millimeter fra en standard Range Rover, i høyere fart senkes bilen ytterligere 15 millimeter. Som enhver Range Rover skal også denne kunne brukes utenfor allfarvei. Den kan heves inntil 75 millimeter for slik bruk. Bilen kan kjøres i inntil 90 centimeter dypt vann, og hengeren kan veie inntil 3,5 tonn. Så totalt upraktisk er den jo ikke.

– Hva skal den koste i Norge?

– Estimat på cirka 3,7 millioner kroner inkludert avgifter, skriver salgssjef Jacob Moer Aanonsen i Jaguar Land Rover Norway i en epost.

Det betyr at prisen for en «normal» Range Rover med femliters V8-motor på 565 hestekrefter har vokst med over én million kroner fra 2,64 millioner kroner. Til tross for det opplyser salgssjefen at fire norske kunder har vist interesse for bilen, men ennå ikke signert kontrakt.(Vilkår)

To dører er byttet ut med en lang.
To dører er byttet ut med en lang. (Foto: Newspress)
Som skapt for Norge
Porsches andre elbil, Mission E Cross Turismo, vil bli en suksess i Norge om den settes i produksjon.
00:58
Publisert: