Tesla har generert nesten to milliarder dollar (rundt 17 milliarder kroner) i inntekter fra å selge slike kvoter siden 2010 – og over 1,7 milliarder dollar siden 2012. Og salget har vært raskt økende.

I 2018 endte kvotesalget på nesten 420 millioner dollar (3,6 milliarder kroner), og alene i første kvartal i år dro Tesla ifølge Autonews inn hele 200 millioner dollar (1,7 milliarder kroner) i salg av CO2-kvoter.

Dette gjelder blant annet kvoter i Teslas hjemstat California og føderale kvoter utstedt av myndighetene i USA til produsenter av nullutslippskjøretøy. Men også kvoter for å unngå bøter for CO2-utslipp i EU.

I første kvartal bokførte Tesla 216 millioner dollar i inntekter fra salg av klimakvoter, og i april ble det rapportert inn 140 millioner dollar i forsinkede inntekter fra kvoter, skriver Bloomberg.

Sikring mot strengere regler

Kjøperne har inntil nå vært ukjente, men nå skriver Bloomberg at en av kjøperne av kvotene er bilgiganten GM. Også Fiat Chrysler skal ha vært i markedet etter CO2-kvoter fra Tesla med avtaler inngått både i 2016, 2018 og i år. De første bekreftelsene om dette fremgår av en innrapportering til delstaten Delaware.

Klimakvotene selges blant annet til andre bilprodusenter som trenger dem for å kompensere for salg av bensin og dieselbiler. Hittil har handel av klimakvoter mellom amerikanske selskaper vært gjort i hemmelighet, men ifølge Bloomberg – som har sett innrapporteringer til staten Delaware – er General Motors og Fiat Chrysler en av de store kjøperne av Teslas klimakvoter.

Svalestup på børsen

GM skal ifølge Bloomberg ikke ha bruk for disse kvotene i dag, blant annet fordi selskapet allerede produserer både pluginbiler og rene elbiler. GM kjøper imidlertid kvoter nå for å sikre seg mot tøffere utslippsregler i fremtiden – spesielt hvis en demokrat slår Donald Trump i presidentvalget neste år.

Bloomberg fikk ingen tilbakemelding fra Tesla etter å spurt om kommentar til kvotesalgene til GM og Fiat Chrysler. Tesla-aksjen har stupt 45 prosent på New York-børsen hittil i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.