– Vi har aldri solgt flere biler enn i fjerde kvartal i fjor. Denne veksten skal fortsette, og en viktig del av dette er elbiler. Vi skal selge dobbelt så mange elbiler i 2021, sier Pieter Nosa, som er styremedlem i BMW med ansvar for kunder, merker og salg - og i praksis nestkommanderende i den tyske bilgiganten.
Salgstallene til BMW i fjerde kvartal endte opp med 4,3 prosent sammenlignet med året før, etter god vekst på det asiatiske markedet. Både i USA og Europa sank salget, og for hele 2020 endte BMW-gruppen, inkludert merkene BMW, Mini og Rolls-Royce, ned med 8,4 prosent.
Ny strategi
I tillegg til nye elbil-modeller, skal en ny digital strategi sørge for vekst i 2021.
– Vi har sett endrede kundebehov, også nå under koronapandemien. Vi ønsker i samarbeid med forhandlerne våre å gi kundene mulighet for å kjøpe bilen helt digitalt og få den levert på døren. Vi investerer nå et tresifret millionbeløp i euro hvert år frem til 2025 for å gi den beste digitale kundeopplevelsen, sa Nosa under en telefonkonferanse fredag.
På spørsmål om hvordan forhandlerne vil klare seg når produsenten selv tar over mye av salg og oppdateringer, hevder Nosa at forhandlerne fremdeles skal ha en viktig rolle for BMW.
– Det bygger på vårt forhold med forhandlerne, og de skal hjelpe til under alle steg i salgsprosessen. Forhandlerne vil ha en veldig viktig rolle i service, sier Nosa.
Nye muligheter i nye elbiler
I tillegg til en lettere måte å handle biler via nettet, skal BMWs kommende modeller også la seg oppdatere over nettet, blant annet slik at kundene kan kjøpe til ekstra tjenester etterhvert. Dette gjelder både den elektriske suven iX og sedanen i4, som begge kommer i løpet av 2021.
–Vi skal tilby mange spennende løsninger, som lydpakker, lyspakker, demping, kameraer og førerassistent-systemer. BMW iX blir en ledende modell for dette, sier Nosa.
BMW iX blir en stor suv med firehjulsdrift, 500 hestekrefter og en rekkevidde som oppgis til over 600 kilometer. Bilen blir BMWs teknologiske flaggskip, og lanseres i Norge i november. Da blir den BMWs fjerde helelektriske modell, etter i3, iX3 og i4.
I 2023 sier BMW de skal ha 23 elektrifiserte modeller, hvorav halvparten skal være helelektriske. BMW endte på en fjerdeplass blant personbilmerkene i Norge med 9625 registreringer i 2020. Over 60 prosent av disse var ladbare hybrider, knappe 30 prosent var elbilen i3 og kun rundt ti prosent var bensin- og dieselbiler. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.