«Med en effekt på nordsiden av 600 hk i en turtallsvillig V8 TwinPower turbomotor, et spesifikt M-tunet understell og en rekke særegne tilpasninger, vil toppmodellen i den nye generasjonen BMW 8-serie bli en kjøremaskin for både svinger og langstrekker». Slik beskriver BMW Norge merkets nye toppmodell M8 som skal lanseres neste år.

– Det har ligget i kortene en stund at også den helt nye 8-serien vil få en av alfabetets beste bokstaver i modellbetegnelsen. Den kommende BMW M8 Coupé vil finne sin naturlige plass på vår øverste hylle, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.

Bilen får samme V8-motor og firehjulsdriftsystem som M5, det betyr at kreftene under normal kjøring går til bakhjulene. Når det ikke er mulig å få flere krefter ned i bakken gjennom bakhjulene, kobles forhjulene sømløst inn. Systemet kan konfigureres på en rekke individuelle måter og ved å deaktivere firehjulsdriften, får man ren bakhjulsdrift slik som på M5.

Les DNs test av BMW M5: Kremen av BMW

Ryktene skal ha det til at M8 også kommer i en performance-versjon med opptil 650 hestekrefter. BMW sier foreløpig ikke noe om ytelsene til M8, men det ville vel være rart om de ikke overgår foreløpig toppmodell M850i med god margin. Med 530 hestekrefter gjør den null til 100 km/t på 3,7 sekunder. Til sammenligning gjør M5 samme øvelse på 3,4 sekunder.

Den «ordinære» versjonen av 8-serien med coupé-karosseri er på vei ut på markedet i disse dager. M8 skal komme til neste år, i tillegg til en kabrioletversjon, samt den firedørs Gran Coupé. Alle disse versjonene får også et M8-alternativ.

Bilen skal konkurrere mot luksusbiler som Bentley Continental GT og Mercedes-AMG S-klasse coupé. Prisen for M850i er på over 1,7 millioner kroner, så M8 vil nok ha en pris på rundt to millioner kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Tidenes beste BMW
BMW M2 byr på så store mengder kjøreglede at DNs biljournalist blir ekstatisk.
01:55 Min
Publisert: