– BMW 3-serie har i en årrekke vært selve målestokken for kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet. Nå ligger listen for å levere klassens sportsligste modell høyere enn noen gang. En helt ny generasjon BMW 3-serie utfordres av både forventninger og forpliktelser, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

Bilen testes som de fleste andre biler i stor fart rundt legendariske Nürburgrings Nordsløyfe, før serieproduksjonen starter.

Første generasjon av BMW 3-serie ble lansert i 1975, og bilen som nå er blitt testet på den legendariske racingbanen i Tyskland blir den syvende generasjonen av sportssedanen. Nå er ikke typiske sedaner uten noen form for elektrisk hjelp akkurat på toppen av salgsstatistikken i Norge. BMW opplyser foreløpig ikke noe om noen eventuell elektrisk eller ladbar modell, men det ligger vel i kortene at dette etter hvert vil komme.

Les test av BMW 330e: Ekte BMW med ledning dn+

3-serien har alltid vært regnet som en av de beste kjørebilene i klassen, og det var også dagens generasjon da den kom i 2011. Siden den gang har en rekke etablerte og nye konkurrenter meldt seg på i dette kappløpet. Både en helt fersk oppdatering av Mercedes C-klasse, Audi A4 som kom ny i fjor, og nykommerne Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE har gjort konkurransen i klassen knallhard.

Les tester av Alfa Romeo Giulia og Jaguar XE:

BMW skryter av den merketypiske vektfordelingen som skal være balansert 50:50 mellom for- og bakakselen. Vekten er redusert med opptil 55 kilo, sammenlignet med dagens 3-serie. Tyngdepunktet er senket med omtrent 10 millimeter og sporvidden økt, noe som bør gi gode og sportslige kjøreegenskaper også i denne generasjonen. BMW fremhever også det nye understellet med et innovativt dempersystem som er en del av grunnkonstruksjonen til den helt nye generasjonen.

BMW 3-serie testes på Nürburgring.
BMW 3-serie testes på Nürburgring. (Foto: BMW)

En av nyhetene under panseret, blir en solid oppdatert firesylindret bensinmotor, som skal være den kraftigste firesylindrede motoren som noen gang er brukt i en produksjonsmodell fra BMW. Til tross for den økte effekten, er drivstofforbruket redusert med omtrent fem prosent, hvorav den videreutviklede åttetrinns automatgirkassen er en sentral brikke. Ifølge Autocar skal effekten i 330i være økt med syv hestekrefter, noe som blir omkring 260 hestekrefter.

– Vi ser frem til å fortelle mye mer om helt nye BMW 3-serie senere. Imidlertid kan vi røpe at det ikke er lang tid til vi slipper flere nyheter, sier Tegneby i en pressemelding.

Bilen vil vises første gang under bilutstillingen i Paris i starten av oktober, og vi regner med at den nye generasjonen 3-serie blir å se på norske veier i starten av neste år.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Til daglig leder Inge en databedrift. På fritiden ratter han en Ferrari på bane. – Motor er utrolig moro.
Salget av dyre sportsbiler når nye høyder. Det gjelder også interessen for banekjøring.
02:22
Publisert: