– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV-en ene og alene på strøm i hverdagen. Samtidig har bilen en rekke andre egenskaper som står høyt i kurs hos våre kunder, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge i en pressemelding.

Bilen han snakker om er den ladbare versjonen av neste generasjon av luksussuven X5 som nå skal hete 45e iPerformance.

Den nye generasjonen X5 lanseres i november, og neste år kommer den ladbar hybriden med en elektrisk rekkevidde på opptil 80 kilometer etter målemetoden som gjelder til og med neste år. Med WLTP, som skal innføres i 2020, blir rekkevidden 75 kilometer.

Kraftpakke

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, sier Tegneby.

BMWs ladbare X5 har inntil nå hatt navnet 40e, og har hatt en rekkevidde på 31 kilometer, og en samlet effekt på 313 hestekrefter. Den nye modellen blir ikke bare mer effektiv på elektrisk kjøring, den blir også langt kraftigere og raskere. Mange BMW-entusiaster har helt sikkert savnet rekkesekseren, som nå også kommer i den ladbare hybriden. Med twinturbo og et volum på tre liter, yter den 286 hestekrefter med et dreiemoment på 450 Nm. Det er 41 hestekrefter og 100 Nm bedre enn utgående modells firesylindrede motor. Kombinert med en elektrisk motor på 112 hestekrefter og 265 Nm dreiemoment, gir det en samlet effekt på 394 hestekrefter og et maks dreiemoment på 600 Nm. Bilen har selvsagt firehjulsdrift, og selv med kun drift fra den elektriske motoren, fordeles kreftene på alle fire hjul.

Dobbelt så stort batteri

Elektrisk toppfart øker fra 120 til 140 km/t, mens bilens toppfart er på 235 km/t. Null til 100 km/t går unna på 5,6 sekunder, som er 1,2 sekunder kjappere enn dagens modell.

Det nye batteriet har en kapasitet på 18,4 kwh, en dobling fra dagens modells 9,2 kwh store batteri. Dermed er det omtrent på samme størrelse som batteriet i elbilen Volkswagen E-Up. Batteriet gjør at bagasjerommet krymper med rundt 150 liter, til 500 liter. Med setene lagt ned, er volumet 1716 liter.

BMW opplyser at X5 45e iPerformance lanseres i løpet av 2019, men pris og dato er ennå ikke klart.

Les test av dagens ladbare X5: Luksuriøs suv med to ansikter

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Sitter som en konge i verdens beste bil
Den er like firkantet som før og koster skjorta, men du kommer deg frem der du vil.
02:24
Publisert: