Allerede før jul fikk vi stifte bekjentskap med selve kjernen av BMW, den syvende generasjonen av 5-serien. En bil som ikke bare innehar BMW-ske kjøreegenskaper, men også er praktisk og komfortabel. Men da bare i sedan-versjon. Sedanen kommer hit til landet i februar.
I natt slapp BMW de første bildene av 5-serien i stasjonsvogn-versjon, som debuterer i starten av mars under bilutstillingen i Geneve. Dette blir femte generasjon stasjonsvogn, og bilen kommer på markedet i juni.
For å ta de viktige målene først: Bagasjerommet er på 570 liter, men kan økes til opptil 1700 liter om du legger ned baksetene. Det er en forholdsvis beskjeden økning fra 560 og 1670 liter i dagens modell, og fra den nye sedanens 530 liter. Bakseteryggen kan deles i tre, og luken er det selvsagt mulig å få motorisert. BMW har beholdt finessen med å kun kunne åpne vinduet i bakluken. Bilen kan laste opptil 730 kilo, som er 120 kilo mer enn forgjengeren.
–BMW 5-serie Touring er utviklet spesielt for det europeiske markedet, der den med sitt allsidige karosseri har vært et vellykket konsept i 25 år. I den nye, femte generasjon tilfredsstiller modellen mer enn noensinne de høye kravene til målgruppen både gjennom det store og variable bagasjerommet, det suverene utseendet og BMWs typiske kjøreglede, sier Dr. Ian Robertson, som er sjef for salg og markedsføring i BMW.
Kraftige motorer
Ved lansering kommer bilen som 530i med en firesylindret bensinmotor på to liter som yter 252 hestekrefter. Kombinert med en åttetrinns automatgirkasse gjør denne modellen null til 100 km/t på 6,5 sekunder, og klarer seg med et CO2-utslipp på 133 gram per kilometer.
For de som ønsker bensin er neste steg 540i xDrive som er en rekkesekser på tre liter og 340 hestekrefter. Den gjør null til 100 km/t på småpene 5,1 sekunder og slipper ut 167 gram per kilometer.
På dieselfronten er innstegsmodellen 520d med 190 hestekrefter og et dreiemoment på 400 newtonmeter. Denne kommer standard med manuell girkasse som frakter deg opp til 100 km/t på åtte sekunder, eller to tideler raskere med automatkasse. CO2-utslippet er oppgitt til 119 gram på sitt laveste.
Neste steg er 530d som har en treliters dieselmotor på 265 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter. Denne kan velges med eller uten firehjulsdrift, og akselerere fra null til 100 km/t på 5,8 med drift på bakhjulene, og to tideler raskere med drift på alle fire hjul. Denne modellen har et oppgitt utslipp på 124 og 139 gram CO2 per kilometer.
Flere modeller kommer i løpet av året, men det nevnes ennå ingenting om bilen kommer som ladbar hybrid, slik sedanen gjør.
–Jeg kan ikke røpe noe mer om andre modeller som kommer, skriver Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Norge i en epost til DN.
Slanket
5-serie Touring er som nesten alle nye bilmodeller nå til dags, slanket med opptil 100 kilo, avhengig av modell. Drivstofforbruket er redusert med opptil 11 prosent.
Proporsjonene har likevel vokst noe. Bilen har økt med 36 millimeter i lengden, åtte i bredden og ti i høyden. Akselavstanden er økt med syv millimeter. Produsenten hevder også at det er plass til tre barneseter i baksetet.
Bilen byr selvsagt på de samme førerstøttesystemene som sedanen, og er mer selvkjørende enn tidligere. Denne assistenten virker opp til 210 km/t. Bilen kan også fjernparkeres ved hjelp av nøkkelen.
Blant det norske standardutstyret finner man blant annet LED-hovedlys, parkeringssensorer foran og bak, automatisk avblendbare speil, sportsratt i skinn, lastesystem for baksetene, ConnectedDrive online-tjenester, del-elektriske seter, alarm, luftfjæring på bakaksel og takrails.
Priser
Her er de norske prisene, uten leveringskostnader:
DNs journalister Espen Linderud og Marte Ramuz Eriksen har gransket hvordan norske aksjefond har gjort det siden 2000. Sammen med DNs Bård Bjerkholt og Terje Erikstad gir de også tips til fondssparing, og hvilke feller du bør unngå.
Hør sendingen i din podcast-spiller. Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.