Genève, Sveits: Den store nyheten hos BMW denne våren er M8 Gran Coupe. Bilen er et gigantisk flak av en luksusbil om vil ta opp konkurransen med Maseratier, Porscher og den flunkende nye Mercedes-AMG GT med fire dører som nettopp har debutert på nabostanden i Genève. Selv om M-divisjonen hos BMW står for maksimering av antall hestekrefter og hittil har hatt store bensinslukende motorer, så er ikke M-sjefen fremmed for nye teknologier.

– Er det sannsynlig å se en M-bil med ledning?

– Å ja. da. Etterhvert skal alt bli elektrisk. Men det er ikke noe problem. M står ikke for en teknologi, det står for en filosofi. Se på M3, vi hadde 4 og 6-sylindrede selvpustende motorer, så en stor åttesylindret motor, men så kom vi med en turbomotor på seks sylindere. Hver gang vi endret, var det en stor diskusjon om at M3-førerne ikke ville akseptere det. M3-kjøreren brydde seg ikke, han vil bare ha en M3. Den skal kjøre som en M3. Hvilken teknologi vi bruker er irrelevant, den skal bare gjøre en M3 til en M3. Om den en dag blir elektrisk, så er den fremdeles en M3 hvis den kjører som en M3. Det kommer til å skje. Men vi venter på det riktige tidspunktet, sier Frank van Miel, toppsjefen for de grommeste og mest sagnomsuste modellene fra BMW.

– Når er det?

–Det tas store steg hele tiden. Innen det neste tiår vil vi elektrifisere vår portefølje. Men det vil ta litt tid. Vi må vente på den rette teknologien. Vi vil beholde filosofien vår og holde oss innen racing, ettersom det handler om presisjon, dynamikk og smidighet. Og for å få til det, så må vi passe vekten, og få til et bra forhold mellom effekt og vekt. Selvsagt kan man ha det om man tar anabole steroider og dynger på med krefter, samtidig som vekten blir høy. Men for de beste dynamiske kjøreegenskaper, spesielt på bane, så hjelper det ikke. Da er man rask på rettstrekninger, men treg i svingene. Elektrifisering vil skje også for oss, men det skal skje steg for steg og til rett tid, sier van Miel.

Les test av BMW M5 som kommer til Norge i disse dager: Kremen av BMW dn+

Nye rekorder

Før han går elektrisk, snobber M-sjefen oppover. Den store M8 har han ennå ikke avduket da vi snakker med ham på bakrommet i Genève, men han mener bilen representerer noe helt nytt for nisjen han tross alt er en del av.

– M8 concept Gran Coupe viser ett glimt av fremtiden. Men det er en nær fremtid, for vi skal presentere den som produksjonsmodell neste år. M8 er motorsport, den har dna fra en racerbil. Men det handler også om luksus og individualitet. Det er kravet i denne klassen. Vi vil ha racing og på samme tid luksus, som kan høres ut som en selvmotsigelse, men vi viser her at man kan ha begge deler i en bil. Stylingen er ultrasporty, luksuriøs og individualisert. Den er ekstrovert og polariserende på samme tid. Det er hva vi vil vise. Det er nytt for M ha så mye luksus i en bil, men samtidig uten å miste vårt typiske dna. Med dette putter vi enda mer inn i M, sier van Miel.

BMW M8 Gran Coupe er over fem meter lang, og oser potent luksus.
BMW M8 Gran Coupe er over fem meter lang, og oser potent luksus. (Foto: Newspress)

Det øvre bilsegmentet er de mest profitable, og sørger for at penger igjen kan sprøytes inn i andre prosjekter.

– Det er klart vi må tjene penger på det for å fortsette med utvikling i fremtiden. Men det funker, sier van Miel.

For åttende år på rad satte BMW rekord i fjor. Ikke bare på salgsvolum, men også omsetning og resultat. Også M-divisjonen satte rekord.

– Vi vokste fra 68.000 M og M-performance-biler i 2016 til over 80.000 biler i fjor. Vi har planer om å overgå dette i år. Vi skal passere 100.000 biler før dette tiåret er over, sier van Miel.

Økte med 212 prosent

Også i Norge ble det rekord for BMW i fjor, også blant M-bilene.

– I fjor rundet vi 200 biler for BMW M og BMW M Performance. 2017 merket man virkelig effekten av at hk-elementet ble fjernet i avgiftssystemet, det ble generelt solgt mange større/kraftigere motorer enn tidligere. For vår del var BMW M / BMW M Performance salget opp 212 prosent fra 2016 til 2017, sier Marius Tegneby, informasjonsdirektør i BMW Norge.

– Norske myndigheter har planer om at det kun skal selges nullutslippsbiler her etter 2025. Får vi ikke se noen M-biler da?

– Det er som med motorsport, hvis reglene endres, så må vi følge dem, sier van Miel.(Vilkår)

BMW utfordrer på øverste hylle
Med den gigantiske BMW M8 kaster tyskerne seg inn i kampen om luksuskundene.
00:53
Publisert: