Med over 15,5 millioner solgte biler på verdensbasis, er BMW 3-serie den mest solgte BMW-modellen. I mars neste år kommer syvende generasjon av bilen.

– I helt nye BMW 3-serie sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

Den nye bilen er lengre og bredere enn dagens modell med en lengde på 4,71 meter, en bredde på 1,83 meter og en høyde på 1,44 meter. Akselavstanden er økt med 41 millimeter til 2,85 meter. Bagasjeromsvolumet er det samme som i dagens modell 480 liter.

Føerst diesel og bensin

I Norge gikk salget av diesel- og bensinbiler til bunns i september. Men det er slike motorer som kommer først i den nye 3-serien.

318d og 320d har en sekstrinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har åttetrinns automatgirkasse som standard. 320d kommer med 190 hestekrefter og 400 newtonmeter, som gjør at den klarer null til 100 km/t på 6,8 sekunder med automatkassen. Bilen kommer også med firehjulsdrift, som setter den ett tidel tilbake.

330i har en bensinmotor på 258 hestekrefter og 400 newtonmeter. Da gjør den null til 100 km/t på 5,8 sekunder.

I løpet av sommeren 2019 kommer modellen som kan slå an i Norge, den ladbare hybriden 330e, som får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 kilometer. Det er en økning på rundt 30 prosent fra dagens generasjon. Endelige tekniske data er ikke oppgitt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0–100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW når det nye XtraBoost-modusen aktiveres.

Toppmodell blir til sommeren M340i xDrive med en rekkesekser på 374 hestekrefter og et dreiemoment på 500 newtonmeter som gjør den kapabel til null til 100 km/t på 4,4 sekunder.

Slankere

Bilen får en vektfordeling mellom for- og bakaksel på 50:50. Mer bruk av aluminium har slanket vekten med opptil 55 kilo sammenlignet med dagens 3-serie.

Interiøret har likhetstrekk med nye X5 og 8-serien med et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupperinger. Som mange av konkurrentene har bilen to heldigitale skjermer i instrumentpanelet.

Bilen i 320d-variant starter på 428.300 kroner med dagens avgifter, mens du må ut med 444.100 kroner for å få automatgir. Ytterligere 45.000 kroner må legges til om du ønsker firehjulsdrift. Startprisen for 330i er 515.300 kroner.

Helt nye BMW 3-serie skal produseres både i München, i Kina og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. De første modellene av helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars 2019., mens stasjonsvognen vil komme høsten 2019.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Duell: Ute på veien er det ingen tvil om hvilken villbass som hersker
Alfa Romeo Giulia QV vs Mercedes-AMG C43 til samme pris.
02:47
Publisert: