Først kom BMW med 1M, som ikke var noen «skikkelig» M-bil, men den var kanskje den morsomste bilen BMW hadde da den kom i 2011. I 2016 kom oppfølgeren, og da ble den endelig innlemmet i det gode selskap som en ekte M-bil med navnet M2. 340 hestekrefter i 1M var blitt til 370 hestekrefter i M2.
Tilstrekkelig med krefter kombinert med kjøreegenskaper hentet fra øverste hylle preger begge disse bilene. Nå kommer det en enda frekkere versjon av bilen, M2 med etternavnet Competition.
– Vår BMW M-avdeling har kommet med mange imponerende bilmodeller opp gjennom historien, som BMW 2002 Turbo, 3.0 CSL, M1, M635CSi, i tillegg til flere generasjoner M3, M4 og M5. De siste årene er det «nykomlingen» BMW M2 som har generert størst interesse blant våre kunder. Den intense og særegne karakteren vekker både begeistring og begjær, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge i en pressemelding.
Den nye versjonen har også en sekssylindret bensinmotor med to turboer, men yter nå enda mer med sine 410 hestekrefter. Dreiemomentet er på 550, det er 85 Newtonmeter mer enn i dagens versjon. Null til 100 km/t går unna på 4,2 sekunder, med dobbeltklutsjkassen, og to tideler tregere om du skal gjøre jobben selv. Toppfarten kan økes fra 250 km/t til 280 km/t om du krysser av for M Drivers-pakke.
Kjøreegenskapene med de ekstra hestekreftene skal sikres ved stivere stag i motorrommet, samt omprogrammert servostyring og differensial. Enda større bremser kan leveres som ekstrautstyr. En ny frontspoiler sørger for mer kjøling til motoren.
Innvendig har man mulighet for å bestille M-sportsseter med racinginspirert design. Bilen har også mer standardutstyr, som LED-lykter, navigasjonssystem og parkeringssensorer som standard.
Et tresifret antall BMW M2 ruller allerede på norske veier, og med denne nye modellen som kommer rett etter sommeren, kommer nok dette tallet til å vokse. Mens dagens modell starter på drøye 800.000 kroner, vil M2 Competition starte på 974.100 kroner med DKG girkasse, og 995.000 kroner med manuelt gir.