«Undermotorisert» var ikke et ord som ble brukt da DN kjørte den nye generasjonen BMW M5 rett før jul i fjor. Det vi derimot skrev var dette: «Da DN kjørte forrige generasjon av bilen ble det ved en inkurie skrevet at de 560 hestekreftene var mer enn nok. Bilevolusjonen er vanskelig å stoppe, men ting tyder på at 600 hestekrefter i hvert fall begynner å nærme seg tilstrekkelig.»

Les DNs test av BMW M5: Kremen av BMW dnPlus

BMW har nå valgt å trimme opp 25 hestekrefter til på en allerede velmotorisert bil, og legger

ytterligere press på konkurrentene med sin M5 Competition-versjon. Det er ikke en egen modell, men en utstyrspakke som kan bestilles med M5. Da endres navnet til BMW M5 Competition og bilen får i tillegg til mer kraft, også noen særegne designelementer. Effekten fra V8-motoren blir på 625 hestekrefter, dreiemomentet på 750 Nm blir tilgjengelig opp til 5.800 omdreininger, altså 200 omdreininger mer enn en vanlig M5.

Dette gjør at bilen spiser av ett tidel fra null til 100 km/t, og gjør øvelsen på 3,3 sekunder. 200 km/t passeres tre tider raskere, etter 10,8 sekunder. Neppe merkbart i daglig bruk, men skal man ha noe hårete, er det kanskje et poeng å ha det som er mest hårete. For at andre skal se dette, kommer bilen med egne alufelger, samt et høyglanset materiale på grill, speilhus, diffusoren og spoileren bak. For de som ikke kjenner BMWs standard materialer på slikt, hjelper det lille competition-emblemet bak på bilen til identifisering.

Bilen har også modifiserte motorfester, nytt oppsett på dempere og chassis og et eget sportsunderstell som gjør bilen syv millimeter lavere. I tillegg har pakken et spesifikt M sportseksosanlegg som skal lage enda mer sportslig «bråk» enn normalt. Hva dette koster, opplyses det ennå ikke noe om, men en standard M5 koster fra omkring 1,6 millioner kroner. En tilsvarende pakke til M3 koster drøye 80.000 kroner.(Vilkår)

BMW M5 Competition.
BMW M5 Competition. (Foto: BMW)
BMW utfordrer på øverste hylle
Med den gigantiske BMW M8 kaster tyskerne seg inn i kampen om luksuskundene.
00:53
Publisert: