–Helt nye BMW X7 er et naturlig tilskudd i luksussegmentet, hvor BMW 7-serie allerede har befestet sin posisjon. Globalt forventes det at salget av de virkelig store, luksuriøse suv-ene vil vokse med rundt 70 prosent de neste årene. Helt nye BMW X7 er dermed et godt eksempel på at BMW satser bredt og i alle segmenter. Med andre ord – en suv av dimensjoner på flere måter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

BMW X7 er ikke akkurat noen nett liten sak med en lengde på 515 centimeter, to meters bredde og 180 centimeter høyde. Den er 23 centimeter lenger enn X5, og seks centimeter høyere. Akselavstanden er med sine 310 centimeter, 13 lenger enn lillebror. Bakkeklaringen er på 22 centimeter uten last.

De som synes grillen på den nye generasjonen X5, som kommer i starten av november, er stor, vil kunne få sjokk av nye X7. Denne skal være den største i BMWs historie.

Profilen på helt nye BMW X7 handler selvsagt mye om bilens lengde, der blant annet bakdørene er lengre enn fremdørene, noe som illustrerer plassen som er viet passasjerene bak og skal gjøre det enklere å stige inn og ut av bilen.

Bilen vil bli en konkurrent til andre storsuver, som Land Rover Discovery og Mercedes-Benz GLS.

Les DNs tester av konkurrentene:

Kjørekomforten skal ivaretas av et finstemt chassis og adaptiv luftfjæring som kan reguleres med i et spenn på 8 centimeter. Denne kan kompletteres med firehjulsstyring og et kamerabasert system som tilpasser demperinnstillingen etter underlaget foran bilen.

Bilen kommer med tre sekssylindrede motorer ved lansering neste år. En bensinmodell i 40i med 340 hestekrefter og 450 newtonmeter som gjør null til 100 km/t på 6,1 sekunder, samt en innstegs-dieselmodell i 30d som med sine 265 hestekrefter og 620 Nm dreiemoment gjør null til 100 km/t på syv sekunder blank. Foreløpig toppmodell er M50d med 400 hestekrefter og 760 Nm dreiemoment. Denne gjør sprinten på 5,4 sekunder. Bilen er bygget i USA, så det er vel bare et tidsspørsmål før vi kan velge en V8-motor.

Innvendig er bilen preget av samlede knapper og brytere og rene overflater. Bilen kommer standard med tre seterader, der alle selvsagt er kledd i skinn. Ett av baksetene kan ofres om du ønsker to individuelle komfortseter med armlener og elektriske justeringsmuligheter som forsetene i den andre seteraden. Det er isofix-fester for barneseter i fire av baksetene.

Bagasjerommet rommer 326 liter med alle syv setene oppfelt, men økes til 722 liter når man feller ned tredje seterad. Uten bakseter er volumet 2.120 liter.

Standardutstyret i helt nye BMW X7 inkluderer blant annet BMW Live Cockpit med digital instrumentering, luftfjæring, skinnseter, tredelt panoramasoltak, ambient interiørbelysning, firesoners klimaanlegg og nøkkelfri betjening. Som i Rolls-Royce kan panoramasoltaket lyses opp og fremstå som en stjernehimmel med 15.000 led-punkter.

Bilen kommer med en rekke førerassistenter, blant annet en ryggeassistent som automatisk memorerer de siste 50 meterne du kjørte inn på gårdsplassen eller i parkeringshuset, for så å automatisk styre bilen motsatt når du rygger ut.

Bilen kommer i slutten av mars 2019, og koster fra 1.278.500 kroner. Bensinmodellen koster 1.336.000 kroner, mens toppmodellen starter på 1.532.600 kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Det finnes ikke noe alternativ til BMW i8
Den spektakulære BMW i8 Roadster er så spesiell at den ikke har noen konkurrenter.
02:32
Publisert: