Neste år kommer endelig en ny elbil fra BMW, med kompakt-suven iX3. Bilen er åpenbart en elektrisk versjon av X3, og skal få en batterikapasitet på 70 kWh som gir en rekkevidde på over 400 kilometer og som kan hurtiglades på 150 kW ladere.

Nå har BMW tatt med denne, samt prototypene av de kommende elektriske modellene i4 og iNext til Nord-Sverige for å teste bilene under krevende vinterforhold.

Her er BMWs kommende elbiler i Arjeplog. Fra venstre: iNext, iX3 og i4.
Her er BMWs kommende elbiler i Arjeplog. Fra venstre: iNext, iX3 og i4. (Foto: BMW)

– Vi vet mange er nysgjerrige på våre neste helelektriske modeller. De levende bildene fra vinterens tester vitner om at dynamikk og kjøreglede venter, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge i en pressemelding.

Viktig fleksibilitet

Når bilene skal settes i produksjon, har BMW satset best mulig fleksibilitet for å få så sømløs produksjon som mulig. Derfor er for eksempel i4 en elektrisk versjon av den kommende 4-serie Gran Coupe.

–Vi har sett at etterspørselen etter elbiler er veldig forskjellig fra marked til marked, så fleksibilitet i produksjonen blir viktig for oss. Da kan vi veksle mellom produksjon av elbiler eller forbrenningsmotorer etter hvor stor etterspørselen er, sa Wieland Bruch, talsmann for BMW, til DN under et pressearrangement tidligere i vinter.

Her er den kommende BMW i4 på vintertest i Arjeplog i Sverige.
Her er den kommende BMW i4 på vintertest i Arjeplog i Sverige. (Foto: BMW)

I 2021 lanseres BMW i4, en firedørskupé med dynamisk design og et høyt nivå av både ytelse og kjørekomfort. Som iX3 kommer også denne modellen med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Null til 100 km/t skal gjøres unna på knappe fire sekunder og bilen skal ha en topphastighet på over 200 km/t. Kapasiteten på batteriet er ikke kjent, men rekkevidden skal ifølge produsenten bli på over 600 kilometer målt etter den nye WLTP-metoden. Mens BMW iX3 skal produseres i Kina, vil i4 bli produsert på BMW’s fabrikk i München.

Elektrisk flaggskip

Samme år, altså i 2021 lanseres også BMW’s kommende teknologiske flaggskip, BMW iNEXT. Den gigantiske suven skal få en rekke innovasjoner innen design, autonom kjøring og tjenester. Bilen får, som i4, en rekkevidde på over 600 kilometer.

BMW iNext blir en stor suv som ifølge produsenten skal bringe mange nye innovasjoner til markedet.
BMW iNext blir en stor suv som ifølge produsenten skal bringe mange nye innovasjoner til markedet. (Foto: BMW)

I 2025 vil BMW ha lansert minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 helelektriske. Det betyr at en rekke nye prototyper skal gjennomgå tilsvarende tester de neste årene.

Her kan du se DN teste en BMW som definitivt ikke er en elbil:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Den nye toppmodellen fra BMW er en perfekt familiebil. For to
03:23
Publisert: