Neste år kommer endelig en ny elbil fra BMW, med kompakt-suven iX3. Bilen er åpenbart en elektrisk versjon av X3, og skal få en batterikapasitet på 70 kWh som gir en rekkevidde på over 400 kilometer og som kan hurtiglades på 150 kW ladere.
Nå har BMW tatt med denne, samt prototypene av de kommende elektriske modellene i4 og iNext til Nord-Sverige for å teste bilene under krevende vinterforhold.
– Vi vet mange er nysgjerrige på våre neste helelektriske modeller. De levende bildene fra vinterens tester vitner om at dynamikk og kjøreglede venter, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge i en pressemelding.
Viktig fleksibilitet
Når bilene skal settes i produksjon, har BMW satset best mulig fleksibilitet for å få så sømløs produksjon som mulig. Derfor er for eksempel i4 en elektrisk versjon av den kommende 4-serie Gran Coupe.
–Vi har sett at etterspørselen etter elbiler er veldig forskjellig fra marked til marked, så fleksibilitet i produksjonen blir viktig for oss. Da kan vi veksle mellom produksjon av elbiler eller forbrenningsmotorer etter hvor stor etterspørselen er, sa Wieland Bruch, talsmann for BMW, til DN under et pressearrangement tidligere i vinter.
I 2021 lanseres BMW i4, en firedørskupé med dynamisk design og et høyt nivå av både ytelse og kjørekomfort. Som iX3 kommer også denne modellen med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Null til 100 km/t skal gjøres unna på knappe fire sekunder og bilen skal ha en topphastighet på over 200 km/t. Kapasiteten på batteriet er ikke kjent, men rekkevidden skal ifølge produsenten bli på over 600 kilometer målt etter den nye WLTP-metoden. Mens BMW iX3 skal produseres i Kina, vil i4 bli produsert på BMW’s fabrikk i München.
Elektrisk flaggskip
Samme år, altså i 2021 lanseres også BMW’s kommende teknologiske flaggskip, BMW iNEXT. Den gigantiske suven skal få en rekke innovasjoner innen design, autonom kjøring og tjenester. Bilen får, som i4, en rekkevidde på over 600 kilometer.
I 2025 vil BMW ha lansert minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 helelektriske. Det betyr at en rekke nye prototyper skal gjennomgå tilsvarende tester de neste årene.