Forslaget kommer etter den såkalte byvekstavtalen nylig ble utsatt etter politisk behandling, skriver Fædrelandsvennen. I stedet for en ny omfattende avtale om transportutbygging og kollektivtransport, kan alternativet være å fortsette dagens bompengeordning inntil videre, men altså med en vri.

Mens taksten for bensin- og dieselbiler foreslås økt med 2 kroner til 23 kroner, foreslår Vegvesenet at også elbilistene skal begynne å betale. Prisen? 11 kroner per passering.

Skal på høring

Forslaget sendes ut på høring til uken, og de nye takstene vil eventuelt gjelde fra 2020. Så godt som alle pengene skal gå til utbygging av Gartnerløkka, der det er planlagt firefeltsvei vestover ut av byen.

Utbyggingen er anslått å koste 3 milliarder kroner, og 1,8 av disse milliardene skal komme fra bompenger.

Dersom politikerne ikke kan samle seg om en løsning, tas bomstasjonene ned når dagens avtale utløper til neste år.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs kommentator Anita Hoemsnes forteller deg det viktigste du bør vite om mandagens statsbudsjett
02:19
Publisert: