«Effekten av brexit uten en avtale vil potensielt være katastrofal for bilindustrien.»

Setningen kommer fra foreningen for europeiske bilprodusenter, Acea. I 2018 ble det produsert 1,51 millioner biler ved over 30 fabrikker i Storbritannia. Den japanske bilprodusenten Toyota bygger både motorer og biler i England, og en hard brexit kan få store konsekvenser.

– Det vil potensielt ha veldig store konsekvenser. Vi er et selskap som bruker just-in-time-prinsippet på deler, så det blir store utfordringer om det blir hard brexit. Det er da snakk om timer før produksjonen må stoppe, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Den helt nye Corolla-modellen som norske forhandlere allerede sier er blitt en suksess, produseres ved Toyotas fabrikk i Burnaston ved Derby, mens fabrikken i Deeside i Wales blant annet bygger hybridmotorer.

– Japanske bilaktører og andre som ikke «hører hjemme» der, har advart mot at deres grunnlag for å operere i Storbritannia svekkes uten en avtale. De er der fordi Storbritannia er et godt sted å produsere biler, som igjen eksporteres ut. Det kan få som konsekvens at de flytter sin virksomhet til andre steder i Europa, sier Stein Ringen, statsviter og mangeårig professor i sosiologi ved Oxford University.

Han har fulgt brexit fra øyriket, og får støtte av Toyotas informasjonssjef.

– Hvis vi får en vedvarende situasjon uten en avtale med EU, blir det vanskelig å produsere biler der, sier Olsen.

Bestselger fra Sunderland

Av modellene som nå befinner seg på topp-ti-listen over populære modeller i Norge, produseres elbilen Leaf ved Nissans gigantanlegg i Sunderland i England.

Anlegget er den største bilprodusenten i landet, og den nå arresterte, tidligere toppsjefen i Nissan, Carlos Goshn, har sagt at de holder tilbake nye investeringer i påvente av brexit. Ifølge den britiske bilprodusentforeningen SMMT, har investeringene innen bilindustrien allerede falt med 46 prosent i 2018. Tidligere i år skrotet Nissan planene om å bygge suven X-Trail ved fabrikken, og to modeller av luksusmerket Infiniti ble også flyttet fra fabrikken.

– Vi har tatt denne avgjørelsen av forretningsmessige årsaker, men den vedvarende usikkerheten rundt Storbritannias forhold til EU hjelper ikke fremtidsplanleggingen for selskaper som vårt, sa Gianluca de Ficchy, Nissans Europa-sjef da avgjørelsen ble tatt.

Det kan få som konsekvens at de flytter sin virksomhet til andre steder i Europa
Stein Ringen, statsviter og professor i sosiologi ved Oxford University

Som for Toyota, har ikke Nissan noe stort lager på fabrikken. Ifølge The Guardian sier tidligere Nissan-topp Colin Lawther at fabrikken produserer fem millioner deler hver dag, hvorav 85 prosent er importert, hovedsakelig fra andre steder i Europa. Lageret på fabrikken har ikke mer deler enn til en halv dags produksjon og fabrikken er avhengig av at deler ankommer sømløst hver dag for å holde produksjonen oppe. Dette gjelder også bestselgeren i Norge, Nissan Leaf.

Bilen ble fjorårets mest solgte bil i Norge, og ligger så langt i år på en femteplass, mye takket være god leveringsflyt og stabil produksjon. Den norske Nissan-importøren vet ennå lite om hva som skjer om det ikke inngås noen avtale med EU.

– Når det gjelder brexit og vårt produksjonsanlegg i Sunderland, så opererer og planlegger vi med fortsatt fremtidig produksjon der i henhold til tidligere plan. Vi har foreløpig ikke fått noen signaler som tilsier at vi skal gjøre noen endringer i planene, men følger selvfølgelig utviklingen tett. Så per nå er det er ingen signaler om noen påvirkning av produksjonen av Nissan Leaf, sier Marina Maneas Bakkum, informasjonsdirektør for Nissan i Norden.

Den japanske produsenten Honda har allerede bestemt seg for å stenge sin eneste fabrikk i Swindon i England, som bygger modellene Civic og CR-V. Fabrikken står for ti prosent av den samlede bilproduksjonen i øyriket, men Honda sier nedleggelsen ikke kommer som følge av brexit, men av endringer i verdensmarkedet. Det tror ikke den britiske fagforeningen Unite noe på.

– Bilindustrien har de siste tiårene vært juvelen i kronen for produksjonssektoren i Storbritannia, nå er den jekket ned av den kaotiske brexitusikkerheten, sa Des Quinn, i Unite til Reuters.

Tysk bilindustri berørt

– Av den ikke-britiske bilindustrien er tysk bilindustri mest utsatt med en hard brexit, gitt deres store eksport til Storbritannia. Andre tollordninger vil forverre deres konkurransesituasjon, noe som har gjort Tyskland spesielt opptatt av at det ikke skal ende i et no deal-scenario. Tysk bilindustri er et godt eksempel på byrdene Storbritannia vil kunne påføre andre land, sier Stein Ringen.

En av de tyske bilprodusentene som også har fabrikker i England, er BMW. Begge undermerkene Mini og Rolls-Royce produseres i England, og begge kan få opphold i produksjonen. Minis første helelektriske modell skal settes i produksjon ved fabrikken i Oxford til høsten.

– Hver sommer stenger fabrikkene for et større vedlikeholdsprogram. For å møte usikkerheten som råder i disse dager, ble det allerede i fjor planlagt å flytte denne perioden til april for fabrikkene i England, skriver Marius Tegneby, som er informasjonsdirektør i BMW Norge.

Jaguar og Land Rover produseres også i England, også der er det uklart hva som vil skje.

– Vi kan ikke si noe, da det er så mange forskjellige utfall av et mulig brexit, at det vil være umulig å komme med et kvalifisert svar på noe som helst, sier Søren Hyltoft, pr-sjef for Jaguar Land Rover i Skandinavia. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.