–Kan vi ta et bilde av deg foran bilen?

DN snakker med Benoit Jacob, sjefdesigner for den flunkende nye kinesiske elbilprodusenten Byton. Det har nettopp vært verdenspremiere på deres første modell, M-Byte. To timer tidligere ble lakenet dratt av produksjonsutgaven av selskapets første bil. Nå står bilen igjen under et stoffstykke. Denne gangen stikker to ben ut under duken.

– Ehhh … saken er den at bilen har mistet strømmen utenfra, det har gått en sikring, men vi jobber med en løsning, sier en lettere stresset pressekontakt.

Innkjøringsproblemene later ikke til å hemme den erfarne bildesigneren.

– Det er tilfredsstillende at vi har gjort jobben ferdig. Jeg er mer stolt av hvordan vi har oppnådd det, enn hva vi faktisk har oppnådd. Måten vi har gjort det på er ganske spektakulær. Vi var en gjeng som kom fra forskjellige bakgrunn og kulturer, og måtte skape helt nye prosesser som ga et resultat, sier Jacob.

Før han gikk til den voksende kinesiske elbilindustrien, var Jacob sjef for designet på BMWs elektriske modeller i8 og i3.

– Det nye normale

– Elektrisk er det nye normale. Men det er når du sitter inne i bilen at den skiller seg fra en ordinær bil. Av og til hater jeg designet på nye biler. Selv om det ser vakkert ut og kan være spektakulært, føler du deg deprimert når du setter deg inn. Det er en moderne bil, men jeg liker godt at den også minner om biler fra 60-tallet, med smale dashbord og god plass til bena. Ser man på amerikanske biler fra 50- og 60-tallet, hadde de en stor sofa, et stort dashbord og ingen midtkonsoll. De var laget for lange turer. Slik trafikken er i dag med køer, ønsker vi å gjøre det underholdende å være i bilen, sier Jacob.

Så er sikringen skiftet, og igjen står bilen klar. Byton M-Byte er en elektrisk suv som størrelsesmessig ikke er så mye mindre enn Audi E-tron. Produsenten hevder den skal være premium, samtidig som den skal være oppnåelig for «vanlige» folk. Det betyr en innstegspris på 45.000 euro.

Byton M-Byte er 487,5 centimeter lang og har et bagasjerom på 550 liter. Bilen kommer til Norge i 2021.
Byton M-Byte er 487,5 centimeter lang og har et bagasjerom på 550 liter. Bilen kommer til Norge i 2021. (Foto: Marte Christensen)

16.000 nordmenn på liste

En konseptbil var på besøk i Norge for omkring ett år siden, og det skal være en rekke nordmenn som står på interesselisten.

– Den ble slik vi lovet. Det er nesten ingen endring fra den originale ideen med konseptbilen som vi viste for halvannet år siden.

Produsenten sier de har over 50.000 uforpliktende reservasjoner fra hele verden, og at 16.000 av disse skal være nordmenn. Bilen lanseres på det kinesiske markedet i første halvdel av neste år, og i Europa i 2021.

Bilen kommer med to forskjellige batteripakker og motorer. Innstegsmodellen får en motor på 272 hestekrefter og en rekkevidde på 36 mil fra et batteri på 72 kWh. Det andre alternativet får firehjulsdrift, 408 hestekrefter og en rekkevidde på 43,5 mil fra batteriet på 95 kWh.

Designsjefen innrømmer at det er svært kostbart å bygge en bilprodusent fra bunnen av, men at de prøver å unngå unødvendig avanserte systemer.

– Jeg ble i starten spurt om vi ikke skulle ha et spesielt dørsystem for å komme inn i bilen. Ja, det kunne vi gjort, men vi snakker om et masseprodusert produkt som skal være rimelig. Vi vil levere det markedet ønsker, sier Jacob, med en skjult referanse til Teslas falkevingedører.

Han sier bilen ennå ikke har noen reelle konkurrenter i denne størrelsen og prisklassen.

– Jeg tror konkurrentene kommer etter. Jeg har respekt for Tesla, de var først ute, men de er i en annen prisklasse, sier Jacob.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.