Etter sigende skal 16.000 nordmenn ha meldt sin interesse for elbilen Byton, og senest i mars inngikk det kinesiske selskapet en avtale med Hedin Automotive som skulle representere bilmerket i Norden.

Etter nær total stillhet fra selskapet siden da, meldes det denne uken at produksjonen legges ned fra 1. juli for å gjennomføre en reorganisering av bilprodusenten som resultat av koronavirus-pandemien. Det melder Automotive News.

Vil senke ansattekostnader

«Den nye koronaepidemien har gitt store utfordringer for Bytons finansiering og produksjonsoperasjoner. Etter nøye vurderinger og i samarbeid med våre aksjeeiere og ledelsen har vi bestemt at fra 1. juli skal vi sette i gang en plan for å senke ansattekostnader og begynne selskapets strategiske reorganisering» heter det i en melding fra selskapet.

Til DN opplyser Sissel Wiedenmann, kultur- og kommunikasjonsdirektør i Hedin Automotive, at de har vært i kontakt med Byton, men at de venter på mer informasjon.

Spådde konkurrenters død

Bytons ledelse har flere ganger besøkt Norge for å promotere elbilen. I 2018 var en av gründerne av Byton, Carsten Breitfeld i Norge. Han har solid bakgrunn fra BMW, og spådde at alle de kinesiske bilprodusentene neppe ville overleve.

–Bare i Kina er det 35 til 40 slike selskaper. De fleste vil ikke overleve. Jeg mener vi er en av dem som vil. Det er ikke produktet som skiller oss fra de andre selskapene. Som mange andre er denne en «Smart-devise on wheels», men vi har kompetansen på å lage bil, sammen med teknologene som forstår seg på connectivity, sa Breitfeld den gangen.

I april i fjor forlot han selskapet, visstnok fordi kinesiske myndigheter la seg for mye opp i forretningene. Han gikk da til en annen start-up-bilprodusent; Faraday Future. Også dette et selskap som sliter.

Selskapet er støttet av bilprodusenten FAW-Group, som er eid av den kinesiske staten, og batteriprodusenten Contemporary Amperex Technology. Produksjonen foregår i Nanjing i Kina, men selskapet har også kontorer i München i Tyskland og i California, USA. Salget av suven M-Byte skulle starte i Norge og flere andre europeiske land neste år. Hva som skjer nå er uklart.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.