Forsiktige anslag antyder at omkring to millioner biler i Norge mangler dab-radio. Disse bileierne må ettermontere enten en ny radio eller en adapter for å kunne høre på radio når fm-nettet etter hvert slukker rundt om i landet. Etter at Nordland som første fylke har slukket fm-nettet nå i januar, har salget av slike produkter tatt av.

– Vi var i knestående i 2015 på grunn av brann og tilbakekalling av 40.000 radioer, der produsenten slo seg konkurs og vi måtte ta hele kosten. Så brukte vi hele egenkapitalen for å ta brannkostnaden. Vi gikk fra en omsetning på 98 millioner i 2015, til 140 millioner i 2016, sier markedsansvarlig Tom Vedvik i TT Micro as som leverer småelektronikk. 

Blant annet eier selskapet merkevaren Tiny Audio, og utarbeider produkter spesifikt for det norske markedet som har gjort dem store på dab-adaptere til bil.

Et eksepsjonelt år

– Hva med 2017? Hvordan ser det ut?

– Vi har veldig bra etterspørsel. Jeg har aldri opplevd at vi har solgt tomt noe før, men det gjør vi nå. 2017 blir et eksepsjonelt bra år. Det blir spennende å se første kvartal, vi ender nok svært godt over fjoråret, sier Vedvik, som ikke tør tippe på hvor stor omsetningsøkningen hittil har vært.

– Hvordan går det med leveringene?

– Vi har fylt opp alt som er av butikker rundt omkring. Vi har et 100-talls forhandlere som har rigget seg til for dette. Vi flyr inn varer, og kan bestille nye varer raskt, sier Vedvik.

Måtte se til utlandet

Innføring av dab-radio og slukkingen av fm-nettet ble vedtatt i en stortingsmelding i april 2015. Debatten om slukkingen gikk friskt på Stortinget helt til slutten av fjoråret. Nå er første fylke over på dab-radio.

– Hva hadde skjedd med dere hvis det ikke hadde blitt slik?

– Da hadde vi hatt et stort lager, for å si det slik, og hadde fått en masse ekstraarbeid med å selge dette til utlandet. Vi har kommet oss inn i Sveits og Danmark, som er de landene som først skal over til dab. Vi skal bruke det vi har lært med innføringen her, der nede, sier Vedvik.

TT Micro leide bobil for å kjøre rundt til de forskjellige forhandlerne i Norge og kurse dem i den nye teknologien.

– Er folk trege til å ta endringen inn over seg?

– Ja. I hjemmene har omkring 70 prosent nå en dab-radio, mens det i bil kun ligger på 10 til 15 prosent. Men jeg har hørt at det rører seg i Nord-Norge nå, sier Vedvik.

Russiske tall

Det bekreftes av kommunikasjonssjef Øystein Schmidt i Elkjøp.

– I prosenter har vi russiske tall. Oppgangen fra januar i fjor på DAB-adaptere til bil ligger på 3573 prosent. Vi har solgt mer hittil i januar enn hele fjoråret, hvis vi ser bort fra desember og julesalget, sier Schmidt.

Han forteller om en voldsom vekst i desember og januar, men at Elkjøp har rigget seg godt for dette.

–Vi har gått ut fra at det ble slik og blant annet derfor har vi et stort lager i Sverige for å kunne ta høyde for slike ting, sier Schmidt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Startet slukkingen der radio betyr mest
- Å slukke FM-nettet og bytte til DAB er gambling med fiskernes liv og helse, sier Jan Fredriksen i Nordland Fylkesfiskarlag. DN ble med for å teste DAB-dekningen da han leverte torsk på fiskebruket Skårvågfisk i Bø kommune i Vesterålen.
00:51
Publisert: