Europakommisjonen har informert de tyske bilprodusentene BMW, Daimler og Volkswagen om at kommisjonen mener selskapene har brutt EUs konkurranseregler.

Høsten 2017 gjennomførte Europakommisjonen flere razziaer mot hovedkvarterene til de tre bilgigantene. Selskapene skal i årene mellom 2006 og 2014 ha samarbeidet i det skjulte om å holde tilbake teknologi som kunne gitt utslippsreduksjoner.

Simen Klevstrand i Advokatfirmaet Haavind er ekspert på EU og konkurranserett.
Simen Klevstrand i Advokatfirmaet Haavind er ekspert på EU og konkurranserett. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

– I saker hvor EU-kommisjonen går til det skritt å utstede en statement of objections, altså et varsel om vedtak, ender det i de fleste tilfeller med et fellende vedtak, sier Simen Klevstrand, som leder avdelingen for EU- og konkurranserett i advokatfirmaet Haavind.

Risikerer høye bøter

– Bedrifter kan samarbeide på mange måter for å forbedre kvaliteten på produktene sine. Men EUs konkurransebestemmelser tillater dem ikke å samle seg om det motsatte: ikke å forbedre sine produkter, ikke å konkurrere om kvalitet, sier konkurransekommissær Margrethe Vestager i en pressemelding.

Europakommisjonen er bekymret for at det er det som har skjedd i dette tilfellet, og at Daimler, VW og BMW kan ha brutt EUs konkurranselover.

– Resultatet er at europeiske forbrukere kan ha blitt nektet muligheten til å kjøpe biler med den beste tilgjengelige teknologien. De tre bilprodusentene har nå mulighet til å svare på våre funn, sier Vestager.

– Hvis det er riktig, er det klart at selskapene risikerer høye bøter, sier Klevstrand.

Selskap som blir funnet skyldige i å ha brutt EUs konkurranseregler kan bli idømt bøter på opptil 10 prosent av global omsetning. For de tyske bilprodusentene vil det være snakk om enorme beløp. BMW omsatte for 97,5 milliarder euro i 2018. Daimler for 167,4 milliarder euro og Volkswagen for 235,8 milliarder euro.

– Det er vanskelig å si noe om størrelsen på bøtene, men øvre ramme for bøter for brudd på konkurransereglene er 10 prosent av konsernomsetningen. Kommisjonen mener at samarbeidet pågikk fra 2006 til 2014. Er dette riktig, vil bøtene fort bli høye, sier Klevstrand.

Samarbeider for å unngå bot

Under razziaen mot BMW i oktober i 2017 opplyste kommisjonen at Daimler, som produserer Mercedes, samarbeider med etterforskerne og derfor kan vente seg noe mildere behandling. Volkswagen skal også ha bistått etterforskerne.

–Det er vanlig at slike samarbeid avsløres ved at én av partene selv går til konkurransemyndighetene og fremlegger beviser. Hvis det har skjedd her, vil ett av selskapene allerede kunne ha fått full immunitet fra bøter, sier Klevstrand.

Denne saken kommer i tillegg til sakene om juks med utslippsmålinger.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

«Billigmodell» fra Mercedes har fått funksjon fra bil til 2,5 millioner
Testet: Mercedes AMG A35.
02:02
Publisert: