I februar 2018 ble det registrert 10.191 nye personbiler, det er 1597 færre enn i februar 2017. Årets to første måneder faller registreringstallene med 22 prosent fra samme periode i fjor. Det er registrert 19.398 personbiler så langt i år, og vi må tilbake til 2010 for å finne en dårligere start på året, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Ny elbil tar av

En av få lyspunkter er Nissan som «kun» er ned 10 prosent i år, etter at den nye generasjonen av elbilen Leaf endelig er på plass i Norge. Modellen er den mest registrerte i februar med 781 eksemplarer, noe som er omkring 130 flere enn Volkswagen fikk registrert av modellen Golf.

– Det er en bra økning og vi har vært spente på disse tallene, sier informasjonssjef Knut Arne Marcussen i Nissan Norge.

– Hvordan ser det ut fremover?

– Det ser bra ut fremover. Vi har god tro på at dette er en trend som vil fortsette. De første bilene kom i starten av februar og interessen for bilen har ikke avtatt. Den er akkurat det markedet skriker etter, og det er en hyggelig situasjon å være i, sier Marcussen.

Bilen bidrar til at andelen elbiler øker, som i februar sto for 21,6 prosent av registreringene i personbilmarkedet. Dieselandelen faller fortsatt, og i februar hadde drøye 20 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor, mot 27 prosent året før. Også bensinandelen faller til 23,7 prosent, mot 24,9 prosent året før.

Det ble bruktimportert 873 personbiler med nullutslipp i februar, noe som er en økning på 73,6 prosent fra februar 2017. Kia Soul og Nissan Leaf er de mest populære bilene å hente fra utlandet.

Da Møller Mobility Group la frem resultatet tidligere denne uken, ble den dårlige starten på årets bilsalg forklart med en «kraftig boost» på slutten av 2017, samtidig la ikke konsernledelsen skjul på at leveringene av Volkswagen E-Golf til tider har vært litt krevende.

Halvering for Mercedes

En av fjorårets vinnere på det norske bilmarkedet var Mercedes som for første gang fikk registrert over 10.000 biler i fjor. Det ser ikke ut til å kunne bli noen ny rekord i år, ettersom årets to første måneder ikke kunne by på mer enn 829 nye personbiler fra merket, mot 1729 på samme tid i fjor. Det er et fall på 52,1 prosent.

– Er dette katastrofetall?

– Nei, det er ikke katastrofe. Man må ta hensyn til at vi ikke har noen elektrisk bil lenger. I tillegg startet fjoråret ekstremt sterkt, sier Kjetil Myhre, sjef for Mercedes Personbiler hos Bertel O. Steen.

Fjorårets suksess var tuftet på elbilen B-klasse, som ikke lenger er i produksjon, samt en rekke ladbare hybrider blant annet av bestselgeren GLC. Etter å ha kommet på en femteplass blant norske bilmerker i hele 2017, har prestisjemerket nå falt ned på en niendeplass.

– Jeg øyner håp om forbedring. Takten er opp fra januar til februar, men det blir spennende å se hvor man ender opp til slutt. Vi har fremdeles en rimelig bra plugin-portefølje, og venter på en del GLC-er som er forsinket, sier Myhre.

To superbiler

Av morobiler med høy prislapp er det levert ut en Lamborghini Huracan, og en McLaren 720S i februar.

Her er de modellenes ti på topp i februar:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken


Bilmerkene på topp ti hittil i år:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken(Vilkår)