Digitalisering, elektrifisering og nye måter å eie bil på er bare noe av det som påvirker bilbransjen for tiden. Det gir grunnlag for nye forretningsideer.

– På den ene siden var vi en gjeng entreprenører som hadde flere ideer for nye konsepter i en bilbransje som endres, og på den andre siden satt bilforhandleren Frydenbø som ønsket å videreutvikle eksisterende forretningsmodell, sier Gunnar Birkenfeldt.

Det resulterte i sommer i selskapet Imove. På egne nettsider profilerer selskapet seg som «et bilabonnement uten bindingstid». For 4000 kroner i måneden kan man leie en elbil med mulighet for å bytte til en «hyttebil» inntil ti dager i året.

– Med lange ventelister på elbiler, er det mange som er i tvil om hva de skal gjøre. Markedet er i dreining, så det er mange som sitter på gjerdet. Vi har fått god respons på dette. Vi starter med et begrenset antall biler for å teste dette ut live. Vi ønsker å lære mest mulig, og kundene er supermodne til å gå digitalt, sier Birkenfeldt som er forretningsutvikler, en av eierne og grunnleggerne av Imove, og har lang erfaring fra bilbransjen.

Mangler kunnskap

Kunnskapen ute blant bilkjøperne om disse nye løsningene er foreløpig begrenset.

– Er bilabonnement noe folk vil ha?

– Noen er nok interessert, men det er et urbant fenomen. I det store bildet er det få som tenker at de vil ha det, men folk vet jo ikke hva det er ennå, sier Anders Hovde, seniorrådgiver i Kantar TNS.

Han følger biltrender og norske kundevaner tett, gjennom spørreundersøkelser rettet mot bileiere.

– Når jeg spør nybilkjøpere om hvordan de vil finansiere sin neste bil, nevnes lån og leasing. Så det er foreløpig en uløst informasjonsjobb her, sier Hovde.

Samme helg som Imove la ut sine nettsider, forsvant omkring halvparten av de 25 testpilotene i Bergen som foreløpig er planlagt. Selskapet planlegger også videre ekspansjon til andre byer i Norge. Ventelister og usikkerhet knyttet til fremtidens drivlinjer har fått flere og flere til å lease biler istedenfor å kjøpe. Men heller ikke leasing er løsningen for alle.

– Jeg har ikke tall på antall ganger jeg har sittet med kunder som ønsker å komme seg ut av leasingkontrakten, sier Birkenfeldt.

Med Imove er løsningen månedsleie uten bindingstid og tilbakelevering uten overraskende ekstrakostnader.

– Vi skal minske risikoen når tilbakeleveringen kommer. Vi har skapt et helt nytt forsikringsprodukt her som skal dekke småskader når bilen skal leveres. Vår tjeneste er helt uten begrensninger, sier Birkenfeldt.

Solid partner

På eiersiden har gründerne fått med seg den veletablerte bilforhandleren Frydenbø Bil, som leverer bilene som tilbys kundene.

– Gjennom Imove får vi erfaring og innsikt i kundenes nye brukervaner og kjøpemønster, og samtidig økt kunnskap om hvordan vi kan benytte teknologi som et konkurransefortrinn. Dette gir Frydenbø svært nyttig læring, sier Tor Christian Bringedal, konsernsjef i Frydenbø Group.

Han hevder konsernet selger veldig bra med både nye og brukte biler, men at det i medgangstider også er viktig å ha fokus på nyskapning og å investere i innovasjon.

Flere satser

Etter hvert har det dukket opp en rekke varianter av ulike eierformer for bil. Finansinstitusjonen Santander og Kverneland Bil gikk sammen om abonnementstjenesten shft tidligere i år og skal rulle ut en full tjeneste før årsskiftet, her skal 300 allerede stå på venteliste. Bilprodusenten Volvo har også lansert sin egen abonnementsordning. I tillegg kommer bildelingstjenester som Bilkollektivet, Møller Mobility Group sitt selskap Hyre og Nabobil.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her blir den folkelige Tesla Model 3 vist frem for første gang på norsk jord. Én ting vekker bekymring
02:21 Min
Publisert: