– Jøss, hvilken bil er dette?

Turister og skuelystne stimler sammen rundt den hvite suven på et fortau et steinkast fra operaen i Oslo. Det kinesiske oppstartsselskapet Aiways har kjørt sin første elektriske modell U5 fra Kina og er på en kjapp stopp innom Oslo før turen skal avsluttes i Frankfurt.

Med på turen er Alexander Klose som styrer merkets satsing utenfor Kina. En satsing som er noe utradisjonell.

– Vi skal ikke ha importører, hva skal vi med dem? sier Klose.

Aiways skal heller ikke ha forhandlere eller verksteder, og bilene skal ikke selges, men leases ut.

– Vi ønsker ikke kompleksiteten som andre produsenter har. Vi tror folk vil kjøpe bil online og egentlig ikke vil snakke med noen selger, sier Klose.

Utradisjonell forretningsmodell

Forretningsmodellen er derfor å lage såkalte «pop up-stores», altså midlertidige visninger av bilene på forskjellige steder. Eventuelle problemer skal fikses av partnere som kommer til bilen der den eventuelt stopper, eller via serviceteknikere som diagnostiserer bilen på nettet.

– Bilen har sensorer overalt, og vi kan si hva som skal skiftes og når, sier Klose.

– Hvorfor lage enda en elbil?

– Jeg tror ideen kom av frustrasjon. Poenget er å være helt annerledes, en aktør som kan reagere raskt og endre seg for å gi kunden det kunden trenger. Vi er en ren elbilfabrikk med fokus kun på det. Produsenter i dag er trege, og gjør feil ting. Vi mener vi kan gjøre alt bedre, sier Klose.

Ifølge tyskeren, som har bakgrunn fra Volvos satsing i Kina, settes bilen i produksjon midt i september og like etter skal de første kundeleveringene i Kina gjennomføres. Det europeiske markedet står for tur i april neste år. Før den tid, under Genève-utstillingen neste år, skal Aiways vise flere karosseriversjoner bygget på samme plattform som suven U5.

Slik er bilen

Aiways U5 er en romslig suv med god plass både foran og bak. Prisen skal ligge rundt 34.000 euro, eller 340.000 kroner, uten subsidier, og før eventuell moms er trukket fra i Norge. Batteriet er på 65 kWh og skal gi en rekkevidde på 48 mil målt med den gamle NEDC-metoden. Kvaliteten på interiøret virker bra, og hoveddelen består av to relativt beskjedne skjermer foran føreren, og en girvelger i midtkonsollen.

Aiways skal produsere motoren selv, og den får en effekt på 170 kilowatt og et dreiemoment på 390 Newtonmeter. Over halvparten av bilen er bygget av aluminium, som holder vekten nede på 1730 kilo. Det er også en årsak til den relativt gode rekkevidden. Bilen skal etter hvert også komme i to andre varianter, men da med mindre batterikapasitet.

Enda flere kinesere

Denne uken avslørte nettstedet Bilbransje24 at enda en kinesisk elektrisk suv er på vei inn i Norge.

– Vi har en bil i landet nå, som vi har testet og fått en del erfaring med. Så langt er det veldig lovende, sier Jan Kåre Holmedal hos Autoindustri as, som blir importør av flere kinesiske bilmerker, til bransjenettstedet. Hvilket merke det er snakk om, er ennå ikke oppgitt, men samme selskap inngikk et samarbeid med BYD for noen år siden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.